– Everybody has won, and all must have prizes, lyder en berømt sætning fra Lewis Carrolls fantastiske fortælling ”Alice in Wonderland” fra 1865.

Og nok udgør Wonderland Spritten i Aalborg de fysiske rammer for 2016-udgaven af den nordjyske prisfest, Årets Brøl – men der hører ligheden også op, for der bliver bestemt ikke givet ved dørene på årets shortliste: Således har juryen vejet indsendelserne i hele fire kategorier – Digital Service, Direct Marketing, Unikt Digitalelement og Webshop – og fundet dem for lette til at nå finalen.

Samlet er 168 indsendelser blevet til 51 shortlister, og det er især de to bureauer Clienti og Gotcha, der skiller sig ud: Begge bureauer løber med hver 13 finalepladser – altså lige godt halvdelen af samtlige nomineringer.

Nummer tre på listen over mest nominerede bureauer er Det nye Sort med fem finalepladser, efterfulgt af leogriffin.dk, Randorf og Dead Voltage Designs med hver tre.

På kundesiden er det Cembrit Holding og Energinord, der sammen med Clienti har flest nomineringer, mens det for Gotchas vedkommende er cases for Sæby Fiskeindustri og Nordjyske Kommuner, der skiller sig ud.

Kagefest på nordjysk

Og så har en noget anderledes kampagne, som Weltklasse Reklame + PR har kreeret for Brønderslev Kommune, sikret sig to finalepladser : En i kategorien Offentlig Kampagne og en i kategorien Unikt Kampagneelement.

Et bærende element i kampagnen, der handler om at tiltrække nye borgere til kommunen, er en video, som siden starten af måneden er gået sin sejrsgang på nettet.

Filmen, der er optaget med seks skjulte kameraer, viser det unge ny-tilflyttede par Maria og Jakob, der bliver inviteret på kage hos genboen. Tror de.

Imidlertid udvikler situationen sig stille og roligt til en helt barok forestilling, idet ”naboen”, som i virkeligheden er skuespiller, bærer absurde mængder af kager ind til det unge par, som ganske forståeligt ser mere og mere forundrede ud – indtil parrets rigtige naboer fra villavejen – og borgmester  kommer ind med konfetti, flag, balloner og musik og byder dem velkommen.

Friske tal fra kampagnen viser følgende:

– Reach: 1,5 mio.
– Views: 1,2 mio
– Likes: 15.487
– Kommentarer: 2.455
– Delinger: 2.765

Bag om momondo-kampagne

Juryformand Thomas Hoffmann oplyser i øvrigt i forbindelse med shortlisten, at der også i år vil blive uddelt en Grand Prix – den vil blive fundet på tværs af alle kategorier og gives som en særlig anerkendelse af årets fremmeste arbejde.

Navnet bliver først afsløret i forbindelse med prisfesten fredag 11. november 2016 – hvor der foruden uddeling af priser blandt andet vil være et indlæg fra  juryformand Thomas Hoffmann, der i det daglige er kreativ direktør for &Co. Her vil han fortælle om DNA-kampagnen for Momondo.

Årets Brøl arrangeres af Aalborg-regionens Erhverv Norddanmark og realiseres med støtte fra en lang række samarbejdspartnere: &Co, Clienti, Danske Bank, DiaPhoni, Ebbe Rubien & Partners, Jysk Analyse, Konxion, Lange PR, leogriffin.dk, Meat, Nordjyske Medier, Novagraf, Sphion, Wonderland Spritten, steen-bjerre.dk og TV 2 Danmark.

Læs mere om awardshowet her – og se hele shortlisten herunder.

KATEGORI

BUREAU/KUNDE

BUREAU/KUNDE

BUREAU/KUNDE

Apps

Miracle /Metronome Production

DiaPhoni /Aalborg Kommune

 

B2B Kampagne

Clienti /Cembrit Holding (Building)

Clienti /Cembrit Holding (Facade)

 

B2C Kampagne

Clienti /Energinord

Gotcha /Sæby Fiske-Industri

 

Corporate Identity

Randorff /Aalborg Zoo

Det nye sort /Modsvar

 

Corporate Website

Det nye sort /Modsvar

Gotcha /Sæby Fiske-Industri

Public Image /Olivers Isbar

Datadrevet Kampagne

Gotcha /Randers Tegl

KONXION /Nilfisk

 

Digital Kampagne

KONXION /Nilfisk

Clienti /Energinord

Gotcha /Nordjyske Kommuner

Emballagedesign

Randorff /Aalborg Zoo

leogriffin.dk /Ægir Bryggeri

 

Film

Clienti /Nordjyllands Trafikselskab

Gotcha /Sønderjyske Kommuner

 

Kampagne- eller Produktwebsite

Clienti /Energinord

Clienti /Nordjyllands Trafikselskab

 

Mini Identity

Det nye sort /Aalborg Universitet

Gotcha /Psykiatrien, Region Nordjylland

Det nye sort /Aalborg Studenterhus

Offentlig Kampagne

weltklasse reklame + pr/Brønderslev Kommune

Gotcha /Nordjyske Kommuner

Gotcha /Vestegnens Trafiksikkerhedsråd

Outdoor

Randorff /Aalborg Zoo

Public Image /Din Mægler

 

Print

Dead Voltage Designs /Bundgaard

Clienti /Nordjyske Medier

 

Public Relations

Lange PR /ELSK

Kunsten /Kunsten

 

Radio

Clienti /AaB

 

 

Rebrand Identity

Clienti /Cembrit Holding

leogriffin.dk /Ægir Bryggeri

 

Reklamefilm

Clienti /Nordjyllands Trafikselskab (din)

Gotcha /Dyrekassen Danmark

 

Reklamefotografi

Baghuset Pressefoto /Aalborg Teater (Danish)

Gotcha /Sæby Fiske-Industri

Clienti /Himmerlands Elforsyning (År)

Social Media Kampagne

Dead Voltage Designs /Per Vers og Specialklassen

Gotcha /Vestegnens Trafiksikkerhedsråd

 

Tryksag

Det nye sort /Bent Hansen

Clienti /Himmerlands Elforsyning

 

Unikt Designelement

leogriffin.dk /Ægir Bryggeri

Gotcha /Psykiatrien, Region Nordjylland

 

Unikt Kampagneelement

weltklasse reklame + pr/Brønderslev Kommune

Dead Voltage Designs /Risteriet

Gotcha /Nordjyske Kommuner