– Everybody has won, and all must have prizes, lyder en berømt sætning fra Lewis Carrolls fantastiske fortælling ”Alice in Wonderland” fra 1865.
Og nok udgør Wonderland Spritten i Aalborg de fysiske rammer for 2016-udgaven af den nordjyske prisfest, Årets Brøl – men der hører ligheden også op, for der bliver bestemt ikke givet ved dørene på årets shortliste: Således har juryen vejet indsendelserne i hele fire kategorier – Digital Service, Direct Marketing, Unikt Digitalelement og Webshop – og fundet dem for lette til at nå finalen.
Samlet er 168 indsendelser blevet til 51 shortlister, og det er især de to bureauer Clienti og Gotcha, der skiller sig ud: Begge bureauer løber med hver 13 finalepladser – altså lige godt halvdelen af samtlige nomineringer.
Nummer tre på listen over mest nominerede bureauer er Det nye Sort med fem finalepladser, efterfulgt af leogriffin.dk, Randorf og Dead Voltage Designs med hver tre.
På kundesiden er det Cembrit Holding og Energinord, der sammen med Clienti har flest nomineringer, mens det for Gotchas vedkommende er cases for Sæby Fiskeindustri og Nordjyske Kommuner, der skiller sig ud.
Kagefest på nordjysk
Og så har en noget anderledes kampagne, som Weltklasse Reklame + PR har kreeret for Brønderslev Kommune, sikret sig to finalepladser : En i kategorien Offentlig Kampagne og en i kategorien Unikt Kampagneelement.
Et bærende element i kampagnen, der handler om at tiltrække nye borgere til kommunen, er en video, som siden starten af måneden er gået sin sejrsgang på nettet.
Filmen, der er optaget med seks skjulte kameraer, viser det unge ny-tilflyttede par Maria og Jakob, der bliver inviteret på kage hos genboen. Tror de.
Imidlertid udvikler situationen sig stille og roligt til en helt barok forestilling, idet ”naboen”, som i virkeligheden er skuespiller, bærer absurde mængder af kager ind til det unge par, som ganske forståeligt ser mere og mere forundrede ud – indtil parrets rigtige naboer fra villavejen – og borgmester kommer ind med konfetti, flag, balloner og musik og byder dem velkommen.
Friske tal fra kampagnen viser følgende:
– Reach: 1,5 mio.
– Views: 1,2 mio
– Likes: 15.487
– Kommentarer: 2.455
– Delinger: 2.765
Bag om momondo-kampagne
Juryformand Thomas Hoffmann oplyser i øvrigt i forbindelse med shortlisten, at der også i år vil blive uddelt en Grand Prix – den vil blive fundet på tværs af alle kategorier og gives som en særlig anerkendelse af årets fremmeste arbejde.
Navnet bliver først afsløret i forbindelse med prisfesten fredag 11. november 2016 – hvor der foruden uddeling af priser blandt andet vil være et indlæg fra juryformand Thomas Hoffmann, der i det daglige er kreativ direktør for &Co. Her vil han fortælle om DNA-kampagnen for Momondo.
Årets Brøl arrangeres af Aalborg-regionens Erhverv Norddanmark og realiseres med støtte fra en lang række samarbejdspartnere: &Co, Clienti, Danske Bank, DiaPhoni, Ebbe Rubien & Partners, Jysk Analyse, Konxion, Lange PR, leogriffin.dk, Meat, Nordjyske Medier, Novagraf, Sphion, Wonderland Spritten, steen-bjerre.dk og TV 2 Danmark.
Læs mere om awardshowet her – og se hele shortlisten herunder.
KATEGORI |
BUREAU/KUNDE |
BUREAU/KUNDE |
BUREAU/KUNDE |
Apps |
Miracle /Metronome Production |
DiaPhoni /Aalborg Kommune |
|
B2B Kampagne |
Clienti /Cembrit Holding (Building) |
Clienti /Cembrit Holding (Facade) |
|
B2C Kampagne |
Clienti /Energinord |
Gotcha /Sæby Fiske-Industri |
|
Corporate Identity |
Randorff /Aalborg Zoo |
Det nye sort /Modsvar |
|
Corporate Website |
Det nye sort /Modsvar |
Gotcha /Sæby Fiske-Industri |
Public Image /Olivers Isbar |
Datadrevet Kampagne |
Gotcha /Randers Tegl |
KONXION /Nilfisk |
|
Digital Kampagne |
KONXION /Nilfisk |
Clienti /Energinord |
Gotcha /Nordjyske Kommuner |
Emballagedesign |
Randorff /Aalborg Zoo |
leogriffin.dk /Ægir Bryggeri |
|
Film |
Clienti /Nordjyllands Trafikselskab |
Gotcha /Sønderjyske Kommuner |
|
Kampagne- eller Produktwebsite |
Clienti /Energinord |
Clienti /Nordjyllands Trafikselskab |
|
Mini Identity |
Det nye sort /Aalborg Universitet |
Gotcha /Psykiatrien, Region Nordjylland |
Det nye sort /Aalborg Studenterhus |
Offentlig Kampagne |
weltklasse reklame + pr/Brønderslev Kommune |
Gotcha /Nordjyske Kommuner |
Gotcha /Vestegnens Trafiksikkerhedsråd |
Outdoor |
Randorff /Aalborg Zoo |
Public Image /Din Mægler |
|
|
Dead Voltage Designs /Bundgaard |
Clienti /Nordjyske Medier |
|
Public Relations |
Lange PR /ELSK |
Kunsten /Kunsten |
|
Radio |
Clienti /AaB |
|
|
Rebrand Identity |
Clienti /Cembrit Holding |
leogriffin.dk /Ægir Bryggeri |
|
Reklamefilm |
Clienti /Nordjyllands Trafikselskab (din) |
Gotcha /Dyrekassen Danmark |
|
Reklamefotografi |
Baghuset Pressefoto /Aalborg Teater (Danish) |
Gotcha /Sæby Fiske-Industri |
Clienti /Himmerlands Elforsyning (År) |
Social Media Kampagne |
Dead Voltage Designs /Per Vers og Specialklassen |
Gotcha /Vestegnens Trafiksikkerhedsråd |
|
Tryksag |
Det nye sort /Bent Hansen |
Clienti /Himmerlands Elforsyning |
|
Unikt Designelement |
leogriffin.dk /Ægir Bryggeri |
Gotcha /Psykiatrien, Region Nordjylland |
|
Unikt Kampagneelement |
weltklasse reklame + pr/Brønderslev Kommune |
Dead Voltage Designs /Risteriet |
Gotcha /Nordjyske Kommuner |