De digitale specialister hos Adapt fokuserer krystalklart på vækst fremfor indtjening, fremgår af det seneste regnskab.
En 15 pct. vækst på toplinjen fra 2015 til 2016 følger en vækst på 26 pct. fra 2014 til 2015, hvilket er imponerende i et hårdt marked.
– Det er en klar strategi, vi forfølger, og det drejer sig om at vokse organisk. Vi får flere og flere kunder internationalt, og de eksisterende kunder bruger flere penge, siger Kresten Wiingaard, CEO hos Adapt.
Men I tjener knapt så mange penge. En stort set flad bundlinje på mellem +1,7 og +2.1 mio. kr. tre år i træk?
– Det er vilkårene, når man vil vokse. Vi investerer bl.a. betydeligt i UX og design-kompetencer, og det koster penge, men det er nødvendigt, hvis vi vil have en international profil. Vi kan ikke nøjes med at hygge os i København. Og det koster simpelthen penge at vokse internationalt.
– Desuden har vi nu ansat flere stærke folk til at lave native apps og instore koncepter, fordi de fleste af vore kunder jo godt ved, at det ikke længere nytter kun at have et godt e-handelssite, hvis man vi øge salget.
Er I tvunget til at hente penge udefra?
– Nej, vi vokser via egne midler. Vi tror så meget på vores strategi, at vi finder penge hos os selv, og indtil videre ser det fornuftigt ud. Vi har vundet nogle gode nye kunder, som jeg desværre ikke kan fortælle om endnu, men samlet set ser 2017 ud til at blive rigtig godt.
Prøv at være konkret omkring jeres vækst?
– Du kan sige, at vi tager et land ad gangen, og succes på det nye marked bruger vi til at tage endnu et skridt ud på det næste marked. Så vi lærer, mens vi vokser, og det har indtil videre vist sig at være den rigtige strategi, så det fortsætter vi med, slutter Kresten Wiingaard.
På medarbejdersiden er Adapt vokset fra 39 i 2014 via 68 i 2015 til 82 i 2016. Og Adapt er bestemt ikke færdige med at ansætte dygtige folk.
Nøgletal Adapt: 2016/ 2015/ 2014
(mio. kr.)
Omsætning: 52,5/ 45,6/ 36,2
Bruttofortjeneste: 41,5/ 36,2/ 26,4
Resultat: 1,7/ 2,1/ 2,0
Antal medarbejdere: 82/ 68/ 39