På onsdag er det angiveligt planen, at Adobe vil afsløre et nyt strategisk samarbejde med et af branchens allerstørste bureaunetværk.
I en indkaldelse til en eksklusiv briefing under den forestående DMEXCO-konference i Köln, som er europas største digitale markedsføringskonference, har softwaregiganten allerede løftet sløret for, hvad der bliver omtalt som “Project Rio”.
Softwaregiganten har tidligere annonceret partnerskaber med digitale bureauer som Cognifide og SapientNitro, hvor man bl.a. har lanceret fælles løsninger med fuld integration til Marketing Cloud, til design, distribution og optimering af indhold på tværs af digitale kanaler og enheder.
Et lignende setup ser nu ud til at se dagens lys, dog i en større skala, hvor det vil være nærliggende at forestille sig, set ud fra et bureaumæssigt perspektiv, at især et produkt som Adobes Media Optimizer kan indhente de fortabte marginaler, som Publicis angiveligt stod til at miste, da fusionen med Omnicom Group gled i svinget.
Et af fusionens helt store gevinster skulle nemlig hentes i optimering og skalering af teknologi-båren kommunikation og markedsføring, som dermed skulle udløse en klækkelig rabat på fakturaen på op mod 10 pct.
Nu ser det imidlertid ud til, at en ny konstellation skal redde de føromtalte 10 pct., afhængigt af, hvor tæt integreret Publicis-netværket bliver til Marketing Cloud, som efterhånden er blevet en velsmurt “engine”. Det store spørgsmål er derfor, hvor stor en del af motorrummet, at Adobe skal fylde ud?