Softwarekæmpen Adobe er i luften med et nyt stykke marketingsoftware, som angiveligt kan give køberne af produktet indsigt i return on investment (ROI) af deres investering i sociale mediekampagner.
Softwaren gør det således dels muligt at spotte de mest værdifulde bloggere og meningsdannere, men giver også mulighed for at måle værdien af tweets og blogposts direkte på bundlinien.
Med andre ord, måler den nye platform den værdi, som den individuelle meningsdanner på sociale medier skaber for virksomheden.
I dag angiver 56 procent af virksomhederne ifølge en undersøgelse fra Altimeter Group, at det er en udfordring at måle værdien af interaktion på sociale platforme. Adobe vil med den nye “sociale-platform” derfor gøre op med den intuitive tilgang, som præger mange virksomheders ageren på sociale medier og tilmed fremover gøre aktiviter målbare for både marketingfolk og resten af organisationen.
– Det bliver lettere for marketingafdelingen at retfærdiggøre investeringer i sociale aktiviteter. Virksomhederne kan fremover måle, hvordan dialoger på sociale medier skaber profitabel trafik til deres hjemmeside – konkret gennem ordrer og indtægter. Med den indsigt, er marketingmedarbejderen fremover i stand til, både at drive og medvirke i nøjagtigt de samtaler, som påvirker omsætningen i en positiv retning, fortæller Jens Bengtsson, som er talsperson for Adobe Social i Norden.
Hvilke samtaler genererer omsætning?
Jens Bengtsson mener, at den nye indsigt kommer til at ændre, hvordan virksomheder fremover identificerer deres vigtigste opinionsdannere.
– Nu er der syn for sagen, hvilke menningsdannere, som driver samtaler, der fører til reel omsætning. Marketingfolk ønsker ikke blot ”sociale værktøjer”. De bliver netop målt på resultater. Derfor er det værdifuldt, at de nu kan gå fra indsigt til action i real time, fremhæver Jens Bengtsson
Selvom Adobe Social er en del af softwaregigantens Marketing Suite, skaber det ifølge Jens Bengtsson ingen hindring for at anvende løsningen uafhængigt af den resterende del af paletten. Han fremhæver dog fordelen ved hele pakken er, at virksomheden bliver i stand til at skabe et end-to-end billede af kunderne ved at udnytte integrationen til Adobes øvrige analyse-værktøjer.
Fra dialog til reklame
Virksomheden kan optimere deres sociale mediekampagner ud fra en global skala, og alligevel skabe lokal impact. De kan oprette indhold. Distribuere på tværs af alle sociale mediekanaler, og samtidig spore engagement via blog-indlæg og apps – og få real-time indsigt i, hvordan indlæggene påvirker virksomhedens resultater.
– Vi er nu kommer et skridt videre end til den intuitive forståelse af, at nok er meningsdannere vigtige, men hvor meget genererer de reelt set på bundlinjen, konstaterer Jens Bengtsson og tilføjer: ”Det er desuden vores erfaring, at der er en stor kløft mellem, hvordan kampagner bliver designet og hvordan de ender med at blive eksekveret. Det gøre det vanskeligt at oversætte, hvad der faktiske får indtægter fra en kampagne vil vokse.”
Dialoger kan med andre ord gå fra at være indhold til at blive reklame – blot ved at identificere indhold, som vedkommer fans, og som de har lyst til at promote på enten Facebook, Twitter, blogs eller andre sociale medier.
– Det er vores mål at skabe grobund for fans og communities, som via øget engagement bliver virksomhedernes allierede og ambassadører, der bliver fortalere for enten virksomhed, brand eller produkter. Alt sammen med direkte målbar effekt på bundlinjen, slutter Jens Bengtsson.