Juryen ved Advertising Effectiveness Award 2020 har udpeget de 20 cases, der er med i finalefeltet i kampen om titlen som årets mest effektive kampagne.

Og juryformand, Jan Vendelbo, Managing Director Spies A/S og Head of Brand & Marketing Nordic Leisure Travel Group, er ikke i tvivl:

– Det er et virkelig stærkt felt, vi har i år. Der er bred enighed i juryen om, at niveauet har været højt de senere år, og det har coronakrisen tydeligvis ikke ændret på. Snarere tværtimod, siger han.

Også antallet af indsendte cases har været højere end vanligt, oplyser Luise Schärfe, Senior udviklingskonsulent hos Kreativitet & Kommunikation, der står bag AEA.

– Vi har i år fået hele 42 indsendelser til AEA. Det er det højeste antal i fem år, og det er vi naturligvis stolte af, siger hun til Markedsføring.

Triple-guldvinder markerer sig igen

Et nærmere kig på shortlisten afslører, at 20 forskellige navne er i spil på kundesiden – med Trygfonden og Kræftens Bekæmpelse og i front med hver henholdsvis fire og tre shortlister. 

Men også brands som Coop, Øresundsbron, Loop Fitness, McDonald’s og IKEA blander sig i slutspurten.

Hos bureauerne er 16 navne på listen – med sidste års tredobbelte guldvinder, Robert/Boisen & Like-minded, i front med fire finalepladser. Endda for tre forskellige kunder.

Om Advertising Effectiveness Award

Advertising Effectiveness Award hædrer Danmarks mest effektive kampagner og blev første gang uddelt i år 2000.

Prisen er inspireret af den britiske IPA Effectiveness Award, der tildeles til den kommunikationskampagne eller det stykke markedsføring, som har udløst et konkret, økonomisk afkast for samarbejdspartneren, kunden eller annoncøren.

AEA ser både på den kreative, originale idé, og om markedsføringen har haft en dokumenteret effekt.

Der uddeles ti priser inkl. årets Grand Prix, og i 2019 delte man for første gang priserne op i guld, sølv og bronze.

Der uddeles desuden hvert år en særpris: Årets Markedsfører til den virksomhed og marketingsdirektør, som ekstraordinært prioriterer og investerer i kommerciel kommunikation.

Det er Kreativitet & Kommunikations bestyrelse, der beslutter, hvem prisen skal tildeles.

Bureauet får dog kamp til stregen af & Co., Advice og IUM med hver tre shortlister og Uncle Grey, Carat og Envision med hver to.

”Et rigtigt godt mix”

Ud over et højt niveau har Jan Vendelbo har især bidt mærke i to ting under juryens arbejde med de indsendte cases:

– Jeg synes for der første, vi begynder at se en udligning, når det gælder antallet af kommercielle cases og de mere holdnings- og adfærdsprægede cases. Der er et rigtig godt mix i år, siger han.

Og så er der ros til case-forfatterne:

– Sløret løftes for mange flere detaljer, og det er vi glade for i juryen. Og selvom det er en effektpris, så glæder vi os særligt, når effekten er pakket ind i verdensklasse-kreativitet.

Online-show i år

Årets udgave af AEA løber af stablen den 26. november, men ganske som flere andre af årets awardshows – nationale som internationale – så har coronakrisen også her spændt ben for de vanlige festligheder.

– På grund af COVID-19 er det ikke muligt for os at samle branchen til vores årlige awardshow i Børssalen, som vi plejer, siger Luise Schärfe og tilføjer:

– Derfor bliver Advertising Effectiveness Award 2020 i år afholdt online. Vi arbejder lige nu på højtryk på at få sammensat det bedst mulige show. 

Læs mere om AEA her – mød 2020-juryen her – og se årets shortlistede cases herunder.

De nominerede cases ved Advertising Effectiveness Awards 2020 er (i tilfældig rækkefølge):

Sammen om hjælp til fødevarevirksomheder
Coop
Advice

Pølsepresser du?
Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Robert/Boisen & Like-minded

1664 Blanc – Inspired by Taste
1664 Blanc 
Uncle Grey / IUM

Red hjernen – Stræk, snak, smil
Dansk Råd for Genoplivning
& Co. / Orchestra

Fire år med familiefortællingen
Tryg / TrygFonden / TryghedsGruppen
Robert/Boisen & Like-minded                     

Closed for Maintenance
Visit Færøerne
Mensch

But Why? Hvorfor egentlig ryge 2017-2020
Sundhedsstyrelsen
Advice / IUM

McDonald’s Vej til Vedvarende Vækst
McDonald’s Danmark
NORD DDB Cph / OMD Danmark                 

IKEA Black Friday (Re)Sale
IKEA
Hjaltelin Stahl – Part of Accenture Interactive

Plastik er Fantastisk
Dansk Retursystem
Robert/Boisen & Like-minded

Slap af og træn
Loop Fitness
Carat / Envision

Fra minus til gigantisk plus for Lotto+
Danske Lotteri Spil
Robert/Boisen & Like-minded

Hvad tager du med hjem?
Øresundsbron
Advance / IUM

Blev du overrasket?
Ældre Sagen
Ambition

Bolia
Bolia
Uncle Grey

Bliv leder i virkeligheden
Forsvaret
Advice / Ogilvy / MediaCom  

Røgfri Fremtid /Fra forbud til folkesag
Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden
& Co.

Gulddreng for grundvandet
Økologisk Landsforening
Envision

Help a small Dane
Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden
& Co.              

Køkkenkærlighed der skaber resultater
HTH
Carat