Home Box Office-kampagnen ”Voyeur” vandt to Grand Prix-trofæer (Outdoor og Promotion), fem Guld-løver, en Sølv-løve og en Bronze-løve (Media, Cyber, Design promotion og Film) i Cannes i sidste uge.
Dermed kunne annoncørens reklamebureau BBDO New York betræde podiet ikke færre end ni gange for at modtage reklamefolkets hyldest.
Men det er ikke fair, mener direktøren for produktionsselskabet Big Spaceship, Michael Leibowitz.
Leibovitz siger, ifølge AdAdge, at de mindre bureauer, som bidrager til kampagnerne fortjener en større andel af de roser, der uddeles til de kreative bag en kampagne.
Han udtrykker stor respekt for BBDO’s arbejde med kampagnen, men kritiserer ifølge det amerikanske nyhedssite både BBDO og hele awards-systemet for at ude af trit med virkeligheden.
– Det reflekterer en award-struktur, som ikke er tilpasset til det omskiftelige bureaulandskab, siger Leibowitz.
Når den digitale verden gør det muligt for marketing-kampagner at blive så komplekse og mediedifferentierede, som i dag, så er reklamebureauerne ofte ikke den eneste kilde til kreativiteten i kampagnen, mener han.
Ideen er det vigtige
BBDO’s direktør, David Lubars, forsvarer reklamebureauernes position og siger, at hans bureau, som kilden til idéen, fuldt har fortjent den credit, det fik.
– Ideer er tidløse. Ideer er det, der inspirerer mennesker. Ideer er baggrunden for al eksekvering. Med Voyeur-kampagnen var det BBDO, der fik ideen, filmede ideen og derefter tog Big Spaceship ind til at udføre deres del af arbejdet, siger BBDO-direktøren.
Han fortsætter:
– Vi mener, de har lavet et fremragende stykke arbejde, og at vi i øvrigt har gjort alt, hvad vi kunne for at anerkende det, så hvad er problemet? Måske skulle Cannes overveje en Palme d’Or for digital produktion.
Men det er slet ikke det, det handler om, siger Leibowitz.
– Det handler ikke om priser til de digitale bureauer. Og det handler ikke bare om BBDO og Big Spaceship. Det handler om en branche, der skal finde en anden måde at spille musikken på. Vi lever i en netværks-verden, og man finder altså ikke ét eneste bureau, som alene kan håndtere alle de forskellige former for eksekveringer, lyder det på adage.com fra Michael Leibowitz.
sit