Gallup har netop indført internetmålesystemet Webmeasure herhjemme. Det er den første af sin art og langt mere præcist og detaljeret end eksisterende målesystemer.
– Med Webmeasure kan annoncører og reklamebureauer have fuld tillid til data. Det er et anden generations værktøj, der er baseret på browserteknologi, fortæller chefkonsulent Thomas Schnoor, Gallup.
– Systemet indsamler data døgnet rundt året rundt. Med etableringen af Webmeasure sikres, at danske kommercielle websites data er uvildige, og at målingen sker efter alle de internationale standarder, uddyber han.
Webmeasure er udviklet i Australien af selskabet IMR, der tidligere var en del af Gallups internationale moderselskab, Taylor Nelson Sofres.
Aftalen med Fakdis er kommet i stand efter flere måneders forhandlinger og i et tæt samarbejde med DRB, (Danske Reklamebureauers Brancheforening).
– Som mediabureau ser vi meget frem til de nye Webmeasure-målinger. Vores forventninger er, at det vil hjælpe markant til en professionalisering af markedet i form af en bedre dokumentation og kontrol af mediet, så annoncøren for det bedst mulige udgangspunkt for en vurdering af internettets markedsføringsmæssige værdi, fortæller Pernille Simmelkiær, TMP Netmedia.
Efter rammeaftalen er på plads mellem Fakdis og Gallup, skal de enkelte medlemssites nu i gang med at lave individuelle aftaler, ligesom Thomas Schnoor forventer, at en del andre sites vil være interesserede i at benytte den nye målemetode. Og han forsikrer, at de nye målinger mindst er på højde med husets andre mediamålinger. De målte værdier opgives i Gallup Website Index.