Kampagnen ”Flere end du tror” udløste en telefonstorm hos Alkolinjen i uge 40, hvor linjen fik 20 gange flere opkald end i en normal uge.

– Vi blev blæst bagover af den impact, kampagnen havde. Vi måtte udvide Alkolinjens åbningstider og oprette ekstra telefonlinjer, og over 40.000 danskere tog alkoholtesten på alkolinjen.dk under kampagnen, siger Annemette Staal fra Alkohol & Samfund, der er interesseorganisationen bag Alkolinjen, i en pressemeddelelse.

Hun fortsætter:

– Derudover har hverken jeg eller vores bureau nogensinde set så høj ad liking på en kampagne, og som afsendere står vi tilbage med stor taknemmelighed for den positive modtagelse og danskernes villighed til at være med til at nedbryde tabuet omkring alkoholproblemer.

I kampagnen stilles der skarpt på, at for få bruger kommunernes gratis tilbud om alkoholbehandling, forklarer Claus Andersen, Managing Director i bureauet bag kampagnen, Drum CPH.

– Hovedparten af danskere, som drikker for meget, vil gerne håndtere problemet på egen hånd, eller har i det hele taget svært ved at erkende, at de reelt har et alkoholproblem. Derfor er der brug for oplysning og viden om de mange tilbud, der er for at få hjælp til at håndtere et alkoholproblem, siger han.

Et bredt samarbejde

PHD har været mediebureau på ”Flere end du tror”-kampagnen, som TV 2 Branded Content har udviklet i samarbejde med Drum CPH.

Desuden blev der, ”for at komme så bredt ud med budskabet som muligt”, indgået partnerskab med Go’ Morgen Danmark og Go’ Aften Danmark samt TV 2’s digitale kanaler, oplyser Claus Andersen.

Kampagnen blev aktiveret gennem PR, samt i mange af landets kommuner, hvor behandlingen foregår.

– Og godt halvdelen af har taget kampagnematerialet til sig og anvendt det relevante steder i kommunerne, siger Claus Andersen.

Indholdet strækker sig fra caseinterviews i såvel Go’ Morgen Danmark som Go’ Aften Danmark på TV 2, aktivering af Alkolinjen i studiet, breakers, samt en kampagnefilm skåret efter eksperiment-skabelonen, der udfordrer danskernes fordomme om alkoholafhængige:

Kampagnefilm fra Alkohol & Samfunds Alkolinjen

Kampagnefilmen alene har en million afspilninger, 11.000 reaktioner og 850 kommentarer med opbakning til de danskere, der har et alkoholproblem, og ifølge Claus Andersen, viser en pre-test af filmen, at 84 procent synes godt om den.

Benchmark for lignende kampagner er 34 procent.

Og måske endnu vigtigere: Samme test viser, at kampagnen har flyttet andelen af danskere, der mener at alkoholproblemer kan ramme alle fra 63 procent til 70 procent, oplyser Claus Andersen.

Kampagne var et led Alkoholugen i Danmark i uge 40, der i år blev genoplivet af Alkohol & Samfund med støtte fra Trygfonden.