Vindere – IdePrisen 2004
Diplom
Produkt Fakta
Titel “Smagsprøver”
Længde 36 sek.
Annoncør Fakta
Bureau Uncle, Grey
Producent Lassie Film
Instruktør Jan Gleie
Juryens begrundelse: Det første diplom i Idekategorien går til et bureau (og en kunde og instruktør) der koger suppe på en gammel ide.
Selv om juryen gerne ville have set færre serier og flere ideer blandt årets indsendte, var der nemlig også glædelige gensyn. Der findes grundideer, der er så enkle, at de flere år i træk kan danne platform for nye og stadigt overraskende ideer.
Her er en gevaldig smagsprøve, som vi gerne vil have en repræsentant for Fakta sammen med sit bureau og instruktør til at bruge nogle minutter på at hente.
Diplom:
Produkt Interflora
Titel “Vejbump”
Længde 30 sek.
Annoncør Interflora Danmark
Bureau Robert/Boisen & Like-minded
Producent Moland Film Company
Instruktør Stevan Treshow
Juryens begrundelse: Det andet diplom i Idekategorien går til et bureau (og en kunde og instruktør), der igen beviser, at enkelt er godt. Det har de gjort før, men denne gang nærmer de sig grænsen for minimalisme i reklamefilm. Hvis de gør det ret meget enklere end det her, findes det ikke.
Vi vil gerne se en repræsentant for Interflora og bureau og instruktør heroppe fordi de har lavet en film, der er lige ud af villavejen.
Arnold
Produkt Oddset
Titel “Dommerkast”
Længde 30 sek.
Annoncør Dansk Tipstjeneste
Bureau BBDO Denmark
Producent Treshow Filmproduction
Instruktør Stevan Treshow
Juryens begrundelse: Selve Arnold-armen i Idekategorien går til et bureau (og en kunde og instruktør), der er aldeles politisk ukorrekt. Det er sexistisk, kønsdiskriminerende og forrygende morsomt. At det samtidig er en understregning af, at de forkerte billeder kan sige mere end mange ord, gør det ikke mindre underholdende.
Vi vil gerne se en repræsentant for Dansk Tipstjeneste, bureauet og instruktøren bag dette voldsomme partsindlæg i kønsdebatten.
Annoncørens kommentarer: Dansk Tipstjeneste er en af landets største annoncører, som benytter en bred vifte af medier for at nå sine kunder.
– Vi har delt vore tilbud i tre: Skrabespil, Talspil og Vidensspil, som vi markedsfører selvstændigt med et stærkt link til Dansk Tipstjeneste, forklarer Claus Lohse, Dansk Tipstjeneste.
Oddset henvender sig til de 18- til 40-årige. Det er en meget bevidst og kritisk målgruppe, der ved meget om produktet – hvornår og mod hvem den næste landskamp spilles, eller hvem der deltager i Champions League.
– Derfor kan vi i vores markedsføring gå mere “til kant”. Det gør vi med en bred vifte af medier, hvor reklamefilm på TV og i biografen står for 65-70 % af vores medieinvesteringer.
Temaet om kvinder og sport – vist med et glimt i øjet – blev testet, inden Dansk Tipstjeneste lavede filmene.
– De blev oplevet positivt i testene, fordi det egentlig er manden, der bliver lavet grin med, når han bruger så megen tid på fodbold. Siden har vi fået mange positive tilbagemeldinger fra både kvinder og mænd. Så vi fortsætter løbende med at udvikle på “serien”, der ikke skal laves om, slutter Claus Lohse.
Vindere – VovemodsPrisen 2004
Diplom
Produkt Bianco Footwear
Titel “Hands are so last year”
Længde 30 sek.
Annoncør Bianco Footwear
Bureau & Co.
Producent Moland Film Company
Instruktør Mats Stenberg
Juryens begrundelse: Det første diplom i Vovemodskategorien går til en kunde (og et bureau/instruktør), der har demonstreret, hvor langt ud man egentlig kan komme, når produktet er mindre end mærket. Man kunne også sige, hvor god reklame man egentlig kan lave, når mærket er større end produktet.
Der er næppe nogen af de tilstedeværende, der ikke har bemærket kampagnen og følt sig lige præcis så snigende umoderne, som man må gøre, når man ser noget sandt moderne.
Og det må vel være sjældent relevant, når annoncøren handler med mode. Vi vil gerne bede en repræsentant for Bianco Footwear tage sit bureau og instruktør i hænderne, hvis I stadig har nogen (hænder altså) og traske herop i Jeres flotte sko.
Diplom
Produkt Tuborg Classic
Titel “Chimpanse”
Længde 46 sek.
Annoncør Tuborg
Bureau Wibroe, Duckert & Partners
Producent Wibroe, Duckert & Partners Production
Instruktør Martin Werner
Juryens begrundelse: Det andet diplom i Vovemodskategorien går til en kunde (og et bureau og en instruktør) , der er så moderne, at det går hen og bliver helt nostalgisk. Det er simpelthen en moderne tilgang til noget så gammeldags som kvalitet. Og det er gennemført helt ud i et pack-shot som både Peter Hiort og Peter Wibroe kan nikke anerkendende til.
Vi taler i bogstaveligste forstand om kvalitet på reklamens primatstadie. Og det holder hele vejen til vore dage.
Så medmindre Tuborg-folkene står i baren, vil vi bede dem om at tage bureauet og instruktøren med herop og få en lille en.
Arnold
Produkt Dr. Beckmann
Titel “Tøj”
Længde 25 sek.
Annoncør Bräuner
Bureau Living Brands
Producent FearNoMore
Instruktør Jorge Ballarin
Juryens begrundelse: “Er lyset defekt, så ring til Specht – Slår motoren prut, så ring til Knut”. Det gode gammeldags slogan har alt for længe levet en kummerlig tilværelse som håndværkerens gør-det-selv-svar på bureauernes urimelige regninger. Sådan noget laver ordentlige bureauer ikke.
Men det kan de komme til, når de ser, hvad den annoncør (og bureau og instruktør), der vinder årets Arnold i Vovemodskategorien har lavet.
De har ikke bare trukket en lige linie fra reklamens barndom til reklamen af i dag. De har slet og ret formået at bruge det ældste trick i bogen på en ny måde. Og det er nyt.
Vi vil gerne se en pletfri repræsentant for Bräuner heroppe sammen med et ulasteligt bureau og instruktør.
Annoncørens kommentarer: Bräuner er distributør af fødevarer og rengøringsprodukter og har tidligere benyttet reklamefilm i sin markedsføring. Men det er første gang, man opbygger en reklamefilm helt fra grunden, som filmen for denne pletfjerner.
– Vi ville differentiere os fra resten af markedet. Og det nemmeste ville være at vise en plet sammen med produktet. Men det kræver alt for mange indrykninger for at give effekt. Derfor valgte vi denne anderledes reklamefilm, fortæller Peter Bräuner.
– Vi mener bestemt filmen har haft effekt. Og så har den endda givet øget salg af andre af Dr. Beckmann-produkterne som fx vores ovnrens.
– Vi benytter kun butiksmedier og så reklamefilm, som er det mest effektive medie for os, slutter han.
Vindere – InstruktionsPrisen 2004
Diplom
Produkt SanSao
Titel “Brazil”
Længde 30 sek.
Annoncør Coca-Cola Nordic Services
Bureau Robert/Boisen & Like-minded
Producent Bacon
Instruktør Martin Werner
Juryens begrundelse: Det første diplom i Instruktionskategorien går til en instruktør (og en kunde og et bureau), der ikke er bange for at lave noget, der ligner en adaption. Og det er ment som en kompliment. Vi taler kort sagt om international klasse i billeder, klipning, lyd og hele hurlumhejet. Det spiller i en helt usædvanlig grad.
Vi vil gerne se en repræsentant for Coca-Cola Nordic Services, bureauet og instruktøren til en lille dans heroppe.
Diplom
Produkt Tuborg Classic
Titel “Chimpanse”
Længde 46 sek.
Annoncør Tuborg
Bureau Wibroe, Duckert & Partners
Producent Wibroe, Duckert & Partners Production
Instruktør Martin Werner
Juryens begrundelse: Det andet diplom i Instruktionskategorien går til en instruktør (et bureau og en kunde), der lige så godt kunne have fået diplom i Vovemodskategorien… Det er i hvert fald en opgave, som mange andre instruktører simpelthen ikke ville turde give sig i kast med – for slet ikke at nævne dem, der ikke burde. Ideen er god, men forløsningen som film er faktisk endnu bedre.
Hvis de der folk fra Tuborg ikke er gået i baren, vil vi gerne se dem, deres instruktør og bureau heroppe og bede dem give instruktøren en genstand eller to bagefter.
Arnold
Produkt Hastighedskampagne
Titel “Sammenstød”
Længde 50 sek.
Annoncør Rådet for Større Færdselssikkerhed
Bureau Bocca Reklamebureau
Producent Locomotion
Instruktør Frederik Callinggaard
Juryens begrundelse: Årets Arnoldvinder i Instruktionskategorien præsenterede juryen for et dilemma. Filmen er på mange måder juryens favorit. Men selve ideen er klassisk. Den er med andre ord set før. Ikke desto mindre er den her forløst bedre, smukkere og mere effektivt end nogensinde før. Og det i en sådan grad, at både Rådet for Større Færdselssikkerhed, bureauet og instruktøren roligt kan komme herop og hente en Arnold for årets bedste instruktion.
Annoncørens kommentarer: Rådet for Større Færdselssikkerhed modtager ikke mindre end to Arnold-arme – en InstruktionsPris og en PublikumsPris – produceret af to forskellige bureauer og produktionsselskaber.
– Strategien er, at når vi laver en kampagne for fx hastighedsnedsættelse eller mod unges spirituskørsel, er det et større område og samtidig en differentieret indsats. Derfor vælger vi bureau og hold efter det enkelte sagsområde, så de involverede har den totale viden om emnet og giver kampagnen deres fulde opmærksomhed, fortæller René la Cour Sell, Rådet for Større Færdselssikkerhed.
Markedsføring af kampagner ligner markedsføring af traditionelle produkter på mange punkter, men adskiller sig alligevel. Direktøren for Rådet har prøvet begge dele og synes, at trafikkampagnerne er de sværeste.
– Man måler altid på kommunikationsmålet i en privat virksomhed. Men vi får desuden “smæk for skillingen” ved at kunne påvise færre dræbte eller kvæstede. Det er tydeligt om den type kampagner virker og har gennemslagskraft, hvorimod sele- og hastighedskampagner er sværere at måle effekt på, uddyber han.
Unge er svære at kommunikere til. Derfor benytter Rådet ofte grænsesøgende kampagner og film for at fange dem.
– Filmen “Dead man Walking” ville TV 2 ikke have på skærmen, men Radio- og TV-nævnet godkendte den, så TV 2 viste den alligevel senere. Det gav meget større interesse fra de unge, fordi de regnede den som “forbudt”.
– Der er masser ideer jeg siger nej til. Vi laver gerne “følelses-porno”, men viser ikke blod og lemlæstelse. Man kan godt skræmme folk til fx at sætte farten ned, men effekt for effektens skyld har ikke megen virkning, slutter René la Cour Sell.
Vindere – PublikumsPrisen 2004
Vinderne kåres af biografens publikum ved en test i biograferne, og der er derfor ikke jurykommentarer til nedenstående priser.
Diplom
Produkt Tuborg Classic
Titel “Chimpanse”
Længde 48 sek.
Annoncør Tuborg
Bureau Wibroe, Duckert & Partners
Producent Wibroe, Duckert & Partners Production
Instruktør Martin Werner
Diplom
Produkt Toyota
Titel “Nytår”
Længde 73 sek.
Annoncør Toyota Danmark
Bureau Wibroe, Duckert & Partners
Producent Wibroe, Duckert & Partners Production
Instruktør Simon Bonde/Mike Spooner
Arnold
Produkt Rådet for Større Færdselssikkerhed
Titel “Dead Man Walking”
Længde 42 sek.
Annoncør Rådet for Større Færdselssikkerhed (se InstruktionsPrisen)
Bureau Leo Burnett
Producent Bullet Productions
Instruktør Jonas Arnby