Den nye økonomi er tidens revolution, som sparker til det etablerede og udfordrer industriens vanetænkning og kapitalismens historie. Virksomheder er i opbrud, systemer står for fald og konsulent- og reklamebureauer har travlt med at forstå og indrette sig efter en tid, som skriger til himlen på forandringer.
Hverdagen for Post Danmark er ingen undtagelse.
Frimærket er formentlig stadig hvad det har været. Frit adressesalg eller ej, så er det vel også kun et spørgsmål om tid. Alverdens påvirkning og omfattende kampagner kan ikke ændre det faktum, at den røde postkasse, danskheden i fællesskabet, må sige farvel til mange af erhvervslivets DM-kuverter med stempelporto og praktiske svarkuverter med porto betalt.
Hvor mange, det må tiden vise. E-mails og attachment af dokumenter er kommet for at blive. Og hvad vi ikke har set endnu, er nye kontaktpunkter, som vil gøre traditionelle medier til absolutte dinosaurer.
WAP teknologien er kun begyndelsen.
Skriv hvis du mener det, lyder budskabet fra Post Danmark.
Intet er mere smukt og rigtigt. Og alt imens nationen allerede er i gang og skriver e-mails og sms-beskeder til hinanden, er det ikke Post, men Tele Danmark og folkeskolens dansklærere, der høster frugten af budskabet. Glæden ved at skrive er stor, fordi det stikker dybere end småsnakkens overfladiskhed. Det er godt at skrive, fordi det tvinger os til at tænke før vi gør det.
Tænk hvis du mener det, kunne der også have stået.
De nye elektroniske medier er ved at gøre os til en skrivende og lidt mere tænksom nation. Det er stærke sager. De nye elektroniske medier fortsætter hvor folkeskolen slap. Det er fantastisk. De nye elektroniske medier er alpernes børnebakke, hvor vi øver os og får en masse erfaringer med hinanden. Ikke mindst fordi det på børnebakken altid er tilladt at dumme sig.
Det er trygt.
Og godt for Post Danmark. For når vi bliver dygtigere, tør vi også udfordre papiret, håndskriften, kuverten med dronningen i hjørnet og alle de elementer som fortæller, at vi virkelig mener det, fordi vi har tænkt os om.
Brevet er de store følelsers holdeplads. I det univers vil det altid vinde over rationaler, logistik og praktik.
Fremtiden er ubeskrivelig. Andet vil vi ikke kunne kende den på.
Men strategi handler om at vove. For måske er det ikke et spørgsmål om at bevare evnen til at sælge mange frimærker. Måske er det spørgsmålet om at finde den plads, der erstatter den gamle med den nye verden.
May the force be with you, Post Danmark.