Metz A/S er et af de reklamegavefirmaer, der har størst vækst. Virksomheden satser på totalløsninger og ideudvikling, og de er langt fremme i elektronisk kommunikation.
– Da vi startede for 5 år siden fandt vi hurtigt ud af, at det i første omgang var kvalitet, der skulle satses på, siger direktør Claus Hedegaard .
– Firmaerne var trætte af billige masseproducerede varer fra Østen, der ikke ligefrem løftede deres image. Så vi forbedrede de populære produkter, ved at bruge bedre materialer – broderier i stedet for billig tryk, harmoniske farvesammmensætninger, og placerede firmalogoet diskret. Specialproducerede varer får vi ligesom andre firmaer lavet i Østen. Men vi er klar over, at det udelukkende er produktionen, de skal stå for. Kreativitet og design laver vi selv forinden, til mindste detalje. Kvalitet var det første skridt til at distancere sig. Men vi var jo godt klar over, at vi måtte give kunderne mere end kvalitet for forsat vækst.
SKRæDDERSYEDE TOTALLøSNINGER
– Vi bestemte, at vi ikke blot ville være produktleverandører, men tillige sælge løsninger til firmaerne. I stedet for at tage imod en bestilling på X antal gaveartikler, spørger vi virksomhederne, “hvad vil I opnå, og hvordan skal de der modtager jeres gave, opfatte jer“. Vi starter faktisk med slutningen i processen, og arbejder der ud fra, med at finde gaveløsninger der matcher firmaets profil. Ved at tage en dialog med virksomhederne, bliver vi i stand til at skræddersy løsninger tilpasset det enkelte firma. Vi laver et oplæg med forslag til gaver, der svarer til det, virksomheden vil signalere. Og modsat et reklamebureau, koster det ikke ekstra. Det er noget vi giver som en service. Som bekendt skaber god service loyalitet.
– I mange år har firmaer, næsten i blinde, afgivet ordrer, og krydset finger for at de bestilte varer var af en rimelig kvalitet. Vi vil ikke have at firmaerne køber katten i sækken. Derfor laver vi en præsentation, næsten ligesom reklamebureauerne gør inden de går i gang med en kampagne, så kunden på forhånd ved, hvad der bliver leveret.
– Til større firmaer tilbyder vi desuden at lave specialbrochurer om deres skræddersyede sortiment af firmagaver. Brochurene kan gives ud til f.eks. distrikskontorer, datterselskaber o.s.v. Det sikrer virksomheden, at det er de samme produkter, der bliver sendt ud, og dermed samme profil man signalerer over for kunderne, uanset hvor i landet man opererer fra. Det tilbyder vi også uden beregning, og så er det er jo samtidig et godt og målrettet markedsføringsredskab for os.
– Vi må følge med udviklingen, og tilbyder derfor vore kunder, at vi gratis vil føre det specialdesignede varesortiment de køber hos os, ind i deres interne EDB-system. Det letter styringen, da den enkelte medarbejder lynhurtigt kan gå ind og se hvor meget der er på lager af en bestemt gave, så de i god tid kan bestille ekstra.
SKRæDDERSYET CD SOM FIRMAGAVE
Direktør Carsten Korch, Think Smart, kan være en af de udbydere der “tager“ omsætning fra de traditionelle reklamegavefirmaer. Think Smart har specialiseret sig i musik og film, som reklamegave. Hans firma er nystartet, men han kan allerede mærke en enorm interesse fra firmaer der vil give skræddersyede musik-cd’er som gaver til kunder.
– Der er mange grunde til at musik er en populær gave. Først og fremmest skaber musik stemning. Vil du have folk til at knytte en bestemt stemning til dit firma, er musik et effektfuldt værktøj. Det er musik i tv- og biografreklamer et godt eksempel på. Musik kan skabe energi, afslapning og harmoni, nostalgi, og det kan få folk til at trække på smilebåndet.
– Desuden er det nemt at skræddersy musik til en målgruppe. Tager du aldersgrupper, kan du udvælge tracks der passer til hver målgruppe. F.eks. kan man lave et dancealbum til de helt unge og de ældre kan få en CD med evergreens, dem midt imellem kan få en klassisk eller pop CD med favoritnumre fra en speciel tid.
– Musik er tillige et produkt du gemmer og ofte tager frem igen og igen. I forhold til f.eks. blomster der visner, chokolade der spises og t-shirts der falmer, så er en CD lige så anvendelig 10 år efter man har modtaget den.
FOLK VIL UNDERHOLDES
– Og allervigtigst er det, at musik og også film, skaber oplevelser. Og det tror jeg bliver en større og større værdi hos mennesker. De vil underholdes. Jo mere vi har ladet os isolere med hver vores computer, jo mere vil vi gerne dele oplevelser med andre. Det kan du gøre ved musik og film. Der er stor tilgang til koncerter og biografer. Vi vil underholdes – det gør at vi slapper af fra en stresset hverdag. Skal virksomhederne tænke meget kommercielt kan man lægge reklamer ind i begyndelsen af en videofilm. Det samme kan man gøre på en CD, altså foruden at firmaet har sit logo på coveret. Men jeg synes man skal være varsom med at gøre det for kommercielt. Det skulle jo gerne være sådan at modtageren med stolthed viser videoen og spiller CD’en. Produkter mister hurtigt prestige, hvis det er overdænget med reklame. Det gælder jo også med tøj. Et lille diskret logo gør tøjet mere eksklusivt, end hvis firmanavnet står med kæmpestore bogstaver.