FMCG-kæmpen Procter & Gamble (P&G) blev i 2019 overhalet af den amerikanske tech-gigant Amazon som verdens største annoncør.

Det viser en opgørelse foretaget af det amerikanske branchemedie AdAge, der siden 1987 årligt har trevlet årsrapporter fra verdens største virksomheder igennem for at finde ud af, hvor mange penge de brugte på annonceindkøb i det seneste regnskabsår.

Amazon købte i 2019 annoncer for 11 milliarder dollar, hvilket svarer til knap 68 milliarder danske kroner.

Dermed øgede Amazon, ifølge AdAge, annonceringen med 34 procent i 2019 i forhold til i 2018. I samme periode steg Amazons omsætning med 20 procent til 281 milliarder dollar.

P&G, der har toppet listen hvert eneste år siden 1987 med undtagelse af 2017, hvor Samsung indtog førstepladsen, er på listens andenplads med samlet annonceindkøb for 10,7 milliarder dollar i 2019.

På listens tredjeplads finder man L’Oreal, der købte annoncer for 10,3 milliarder dollar i 2019.

Ifølge AdAge øgede verdens 100 største annoncører reklameindkøbet med 0,9 procent i 2019, hvor de tilsammen købte annoncer for over 300 milliarder dollar.