Snart vil en vis ands eder og forbandelser hagle ned over os alle sammen. Enhver voksen og ethvert barn kender og holder af Anders And, men seriemarkedet er trængt af Playstation, computerspil, internettet m.v. Derfor er Egmont Serieforlaget A/S nu gået i brechen for det gamle tegneserieblad i en kampagne, hvor man går tilbage og kommunikerer kerneværdierne fra Anders And & Co.
Kampagnen går bogstaveligt talt i luften i uge 12, og Halbye & Kaag, der er reklamebureau for den hidsige and, har allerede sat sig på alle tilgængelige outdoorpladser, primært i København og Århus.
– Folk har lyst til at genopdage Andeby universet, og Anders And & Co. er et fast holdepunkt fra de flestes barndom, fortæller projektleder Rune Gitz-Johansen fra Halbye & Kaag. Alle børn kender ham også, men vælger oftere og oftere de hurtigere medier til fordel for den gode gamle tegneserie.
Derfor skal markedsføringen af Anders And & Co. fornyes, og målgruppen er børnene og deres forældre. På trods af et begrænset budget, vil Anders blive meget synlig i gadebilledet, og her har man valgt at bruge outdoor i de større byer. Hængeskilte i togene med kuponer, trolleyboards, og tv-spots i resten af landet, samt annoncer, og ikke mindst centerplakater, der skal bringe Anders tættere på købssituationen. Her kan man i diverse indkøbscentre finde plakater med “sprængt and“, “frossen and“ og “vildand“. Her er der, ifølge Rune Gitz-Johansen, en sjov og genkendelig and for børnene, og samtidig et sjovt budskab til de voksne.
– Vi har fået tilladelse fra Disney til at bruge Anders And og hans venner i forskellige aktuelle og lokale situationer, bl.a. vil han komme op og hænge foran Magasin i København og Århus, som “rap mode“ model, smiler tekstforfatter Melanie Kort.
JAGTEN På BJøRNE-BANDEN
Men det er ikke kun Anders And, som vi vil møde i gadebilledet i fremtiden. Halbye & Kaag har også udtænkt en konkurrence, hvor jagten går ind på Bjørne-banden. Konkurrencen starter i maj, og vil være baseret på voice-respons, flere outdoor medier, plakatmafia, events, tv og annoncering.
Bjørne-banden har, endnu engang, stjålet onkel Joakims penge. Og onkel Joakim har meget mod sin vilje udlovet en dusør. En pengepræmie, der vil blive forhøjet efter tre uger, for at holde folk fangen i alle de seks uger, som konkurrencen kører.
Man vil få udleveret et kort over Andeby, og så handler det om at finde Bjørne-banden, krydret med hints i Anders And & Co. bladet og via spørgsmål over voice-respons.
– Vi har i forbindelse med jagten på Bjørne-banden, spurgt om lov til at hænge Bjørne-banden op som kæmpe outdoor på et eksisterende stillads uden for Nationalbanken. De syntes det var en sjov ide, men sagde desværre nej, smiler Rune Gitz-Johansen. I stedet forhandler vi lige i øjeblikket med Politigården i København, og derudover vil der være outdoor andre steder, sammen med “Wanted“ plakater rundt omkring i byen, siger han og tilføjer, at de også har en vild ide om at leje en helikopter.
Helikopteren skal flyve rundt over København og Århus, med onkel Joakims logo på siden og et banner flyvende efter sig – i jagten på Bjørne-banden.
BRED EKSPONERING
Kampagnen er ikke bare unik i sin eksponering, men også i forbindelse med, at Disney har givet sin tilladelse.
– Det gør det utroligt sjovt, at vi har fået lov til at hive Anders And & Co. figurerne ud af deres velkendte univers og ind i folks dagligdagssituationer, siger Rune Gitz-Johansen, og tilføjer, at det samtidig giver uanede muligheder for eksponering.
Og eksponeringen af Anders And & Co. bliver meget interessant at følge, da figurerne ikke bare vil dukke op på de annoncerede steder.
– Nej, man vil ikke kunne vide sig sikker, for denne her kampagne er bygget op på, at vi vil kunne imødegå aktuelle begivenheder. Hvilket betyder, at man kan støde på figurerne fra Andeby, når man mindst venter det, smiler Rune Gitz-Johansen.