Hvis nogle oplever vanskeligheder ved at skelne mellem betalt og redaktionel omtale, så er der hjælp på vej.

Google-ingeniøren Ian Webster har nemlig brugt sin sparsomme fritid på at udvikle et plug-in, foreløbigt til Googles Chrome og Mozillas Firefox browsere, som skal skabe gennemsigtighed omkring, hvad der er redaktionelt og betalt indhold på nettet.

En problematik som er blevet en af tidens store diskussionsemner i takt med , at flere og flere har udnævnt “native adversing” som det nye sort

Det tilbagevendende spørgsmål er, om brugerne kan kende forskel på redaktionel og betalt omtale, efterhånden som medierne udvisker linjerne mellem journalistik og reklame?

Det kan Websters AdDetector, som indtil videre “holder øje med” 50 online medier, og forsøger at holde hoved og hale i, hvad der betalt og redaktionelt indhold på medier som Buzzfeed, The New York Times, Forbes og The Atlantic.

På sigt skal tjensten naturligvis udvides med flere medier end de nuværende 50.

Læs mere og afprøv AdDetector her på Ian Websters hjemmeside.