Den kreative branche – bureauer såvel som brands – skal lade være med at bruge corona-pandemien som anledning til at hente awards.
Det mener en, indtil videre anonym, kreativ fra ”et af de internationale bureau-netværk” ifølge Adweeks blog-site AgencySpy.
På sitet med titlen Cannes We Not? opfordres der til at skrive under på en klar appel til brands og bureauer om at droppe alle covid-19 relaterede indsendelser.
Og en appel til en stribe internationale awardshows – herunder Cannes Lions, Clio Awards, D&AD, The One Show og LIA – til at udelukke disse indsendelser.
Hjælp i stedet for reklame
Opfordringen kommer i kølvandet på corona-pandemien, der især i den seneste måned har bredt sig med foruroligende hast over klodens kontinenter.
Og budskabet fra den anonyme afsender på sitet er soleklart: Konstruktive handlinger duer – men det gør tomme statements ikke.
– Nu hvor COVID-19 påvirker både forretning og marketingplaner, så bruger brands situationen som endnu en mulighed for at ”høste likes, delinger, engagement og mediedækning. Og priser”, hedder det i opfordringen.
Opråbet appellerer til at handle og tænke over, hvordan man kan hjælpe i stedet for at ”lave reklame”:
– Det er ikke Super Bowl eller ferie. Det er ikke ”et kulturelt øjeblik”. Det er en humanitær katastrofe, hedder det.
Titlen minder om noget
For Cannes-kendere vil titlen Cannes We Not? formentlig ringe en klokke.
Titlen minder i hvert fald en del om et indslag ved sidste års festival, hvor et kreativt team fra Los Angeles-bureauet 72andSunny, Colleen Horne og Amanda Burger skabte opmærksomhed med et kortspil.
Spillet med titlen Cannes U Not? var designet til netop at parodiere den type ”brand activism”, som ikke har noget reelt indhold, men som primært er sat i verden for at vinde løver og andre kreative priser.
Og hvis man skulle være i tvivl om hvilke shows, man altså ikke skal sende sin COVID-19-relaterede cases ind til, så er her en foreløbig oversigt over status i award-verdenen:
Danmark
- Creative Circle Award – er udskudt fra maj til efter sommerferien
- Danish Digital Award – gennemføres ikke fysisk, men online
- Danish Design Awards – er foreløbig rykket fra maj til juni
- Rambukken – foreløbig ingen ændringer, ligger i oktober
- True Award – foreløbig ingen ændringer, ligger i oktober
- Advertising Effectiveness Award – foreløbig ingen ændringer, ligger i november
Internationalt
- Cannes Lions – er udskudt fra juni til 26.-30. oktober
- D&AD – juryarbejde foregår digitalt, endelig beslutning om show i maj ikke offentliggjort
- LIA, London International Awards – er aflyst i 2020, kommer igen i 2021
- The One Show – gennemføres, men kun online
- Webby – gennemføres, men kun online
- ADC – gennemføres online
- Andy Awards – gennemfører i første omgang jury-arbejde digitalt
- New York Festivals – har foreløbig ikke meldt noget ud
- Clio Awards – seks forskellige festivaler spredt over året – ingen officielle udmeldinger
- Cresta Awards – foreløbig ingen ændringer, ligger i september
- Lovie Awards – foreløbig ingen ændringer, ligger i oktober
- Euro Effie – foreløbig ingen ændringer, ligger i oktober
- Epica Awards foreløbig ingen ændringer, ligger i november
- Eurobest – foreløbig ingen ændringer, ligger i november/december