Fra slutningen af februar vil ANR, Aalborg Nær Radio, forsøge at bryde DR’s monopol på at sende radioavis. Men ANR vil stå alene bag inititiativet og dermed dementeres spekulationer om, at både Berlingske Tidende og TvDanmark var på vej ind i en storstilet satsning for at bryde DR’s monopol.
ANR’s radiodirektør, Carsten Worsøe, bekræfter, at man bl.a. har talt med Berlingske Online om et samarbejde.
– Men det kunne ikke lade sig gøre at få aftalen hurtig nok på plads til at påvirke de mediepolitiske forhandlinger. Derfor måtte vi gøre det alene, siger han.
Såvidt Markedsføring erfarer har både Berlingske og TvDanmarks moderselskab SBS igennem det 80 pct. ejede Nordisk Radioreklame dog været inde i billedet, men modsætningerne var for store. Berlingske ser ud til at have villet bruge et engagement i en ny radioavis som løftestang til at byde ind på den fjerde frekvens – eventuelt i samarbejde med TV2. Men en sådan løsning vil være den rene gift for de lokale stationer, og derfor vil TvDanmark næppe medvirke i et sådant projekt uden at have solidt fat i det gennem medejerskab. Og en sådan alliance var Berlingske tilsyneladende ikke klar til. Da kulturministeren hilste et Berlingske-engagement i en ny radioavis velkomment og antydede, at så kunne TV2 få den fjerde frekvens, lagde koncernchef Joachim Malling klar afstand til TvDanmark.
Joachim Malling er nu taget på ferie og derfor ikke til at nå for en kommentar, mens SBS’s adm. dir. Jesper Sehested Lund ikke har yderligere kommentarer end, at “det er interessant, at der kommer en ny nyhedstjeneste, men at man endnu ikke har taget stilling til et eventuelt engagement“.
ANR’s nyhedsudsendelse vil blive produceret i København af en journalistgruppe på 5-10 journalister, som hver time vil levere aktuelle nyheder, der udover nyheder baseret på Ritzau også vil være egne historier. En sådan satsning vurderes at koste små fire millioner om året i drift. Der kalkuleres ikke med indtægter af betydning.
Radiostationen ANR består af fire radiostationer, der dækker hele Nordjylland og er ejet af en fond, som også ejer Aalborg Stiftstidende. Hos ANR i Aalborg er man i fuld gang med trænings- og dummyforløb. I første omgang satser man på at sende nyhedsudsendelsen til lokalradioer i Jylland. Allerede nu er der lavet aftaler med lokalradioer i Viborg, Randers, Vejle, Esbjerg og Århus.
– Det giver en udbredelse på over 80 procent i Jylland. De sidste lyttere må vi så hente senere, siger Carsten Worsøe, der også gerne så Voice med i stalden.