Apple har sendt rystelser gennem den del af det digitale annoncemarked, der hører hjemme på mobilen og i apps, med en opstramning af privacy-reglerne i smartphone-gigantens nye iOS 14-styresystem, der endnu ikke er sat en endelig lanceringsdato på.

– Det kan påvirke den del af reklamemarkedet, der er er bygget op omkring mobilannoncer i apps på iOS-devices ganske hårdt. Det vil gøre det markant sværere at måle performance og målrette kampagner, siger Rasmus Holmen, der er Head of Data & Tech hos bureaugruppen IPG Mediabrands.

Hidtil har annoncører kunnet spore brugere ved hjælp af et identifikationsnummer tilknyttet hver enkelt Apple-enhed, kaldet IDFA (Identifier For Advertisers), som er blevet brugt til at målrette reklamer og måle deres effektivitet på tværs af tredjeparts-apps.

Efter opdateringen skal brugerne sige ja tak til denne sporing, første gang de åbner en app, og det er her, udfordringen bliver stor, vurderer Rasmus Holmen.

– Vi ved fra tidligere, at mellem 15 og 25 procent siger ja tak, hvis de vel at mærke har et stærkt incitament til at gøre dette i en app, siger han.

Rasmus Holmen fortsætter:

– Det er svært at kalde muligheden for at blive mødt af målrettede reklamer for et stærkt incitament, og der bliver spekuleret i, at op til 95 procent af brugerne vil sige nej tak.

Facebook: Skader mindre virksomheder

Nyheden om Apples privacy-stramninger i iOS 14 er blevet mødt med skepsis af flere i branchen.

Eksempelvis har en Google-finansieret lobby-gruppe ifølge The Telegraph advaret mod, at det vil føre til ”et dramatisk fald” i udbuddet af gratis apps, ligesom den internationale brancheorganisation IAB (Interactive Advertising Bureau), i et åbent brev har bedt Apples CEO, Tim Cook, om at tænke sig om en ekstra gang.

Det er dog især Facebook, der har været aktive i bestræbelserne på at få Apple til at ændre privacy-opstramningen. Eksempelvis har den sociale medie gigants Chief Financial Officer, David Wehner, sagt til CNBC, at det vil ramme Facebooks annonceforretning hårdt og samtidig peget på de konsekvenser, det kan få for mindre virksomheder og app-udviklere.

– Vores opfattelse er, at Facebook og målrettede annoncer er en livline for mindre virksomheder, ikke mindst i disse Covid-tider, og vi er bekymrede for, at aggressive platform-politikker vil skære denne livline over på et tidspunkt, hvor det er så vigtigt at mindre virksomheder oplever vækst og genopretning, sagde han til CNBC den 30. juli.

Facebook rammes så kraftigt, fordi selskabets Audience Network-forretning bruger IDFA til måling og målretning af annoncer på tværs af tredjeparts-apps i netværket.

Men ifølge Rasmus Holmen, så er Apples strammere privacy-kurs ikke nødvendigvis kun dårligt nyt for Facebook:

– Selvfølgelig vil Audience Networks-delen af Facebooks annonceforretning lide under Apples opstramning på privacy-fronten, men på den lidt længere bane – når vi kommer helt væk fra målretning af annoncer baseret på tredjepartsdata – står Facebook klart bedst rustet, da virksomheden har adgang til noget af den absolut bedste førstepartsdata af alle, slutter han.