I september gik Arla, sammen med reklamebureauet Virtue, i luften med en opsigtsvækkende kampagne, hvor man hypnotiserede en række testpersoner til at tro, at de smagte på mælk for første gang i deres liv.
Kampagnen, ”Smag godt efter”, skulle sætte fokus på Arlas nye, gastronomiske mejeriserie Essens, og nu tager mejerigiganten næste skridt i sin mission om at hjælpe danskerne til at blive bedre til at smage.
Det sker i form af et nyt samarbejde med den populære hypnose-app, HelloMind, der hjælper brugerne med at bryde dårlige vaner gennem lydbaseret hypnoterapi.
App’en, der gik i luften i august, overhalede efter kun 24 timer i App Store spillet PokémonGO, som den mest downloadede app i Danmark, og den byder på hjælp til fx eksamensangst, overspisning eller dårlig nattesøvn. Og nu altså også hjælp til at blive bedre til at smage.
Sensoriske oplevelser
Ifølge Line Holmen, der er brand manager premium hos Arla, er app’en et oplagt supplement til Essens’ lanceringskampagne med hypnosefilm og et gennemgående budskab om, at der er sensoriske smagsoplevelser i vente, hvis vi bliver bedre til at smage mælkens mange nuancer:
– Essens er en økologisk og gastronomisk mejeriserie med stor smag og et enkelt budskab, som hedder ”Smag godt efter”. Men det er altid nemt at komme med opfordringer. Nu vil vi gerne tage den skridtet videre og hjælpe forbrugerne til, hvordan de så bliver bedre til at slå autopiloten fra og smage godt efter i praksis. Her kommer app’en i spil, sige Line Holmen og tilføjer:
– Vores ambition med Essens er at vise, hvor interessant mejeri kan være, og hvordan sensorik spiller ind i den samlede smagsoplevelse. Alle kampagnens elementer tager udgangspunkt i netop det.
Evnen til at stoppe op
Samarbejdet mellem Essens og HelloMind består af en Smagsbooster, som Arlas feature hedder, og forløbet, man gennemgår i app’en, lærer brugeren at være opmærksom på at fornemme maden og smage godt efter.
Og ifølge projektleder Sofie Mønster fra HelloMind handler evnen til at smage godt efter om at være i stand til at stoppe op:
– For HelloMind er det vigtigt, at vi ikke bare kører på autopilot hver dag, men også stopper op og mærker efter, om alt er, som det skal være. Samarbejdet med Arla er et konkret eksempel på, at hvis man giver sig selv lov, så kan noget så almindeligt som at smage maden blive en oplevelse, siger hun og tilføjer:
– I hypnosen “Lær at smage godt efter” handler det om smag, men det gælder også for mange andre områder af vores liv, fx at tage toppen af stress eller få løst et søvnproblem. Vi er glade for at kunne hjælpe med at give Arlas kunder en oplevelse, de ikke har prøvet før.
App’en kan downloades på App Store, Essens’ Smagsbooster er gratis at bruge – og du kan læse mere om den her.