Forbrugerombudsmanden har modtaget et ”usædvanligt højt” antal klager over Arlas kampagne for CO2-neutrale produkter.
Det skriver Børsen.
Klagerne er sendt til Fødevarestyrelsen, der ikke omtaler igangværende sager.
Ifølge mediet har myndigheden modtaget 15 klager over Arla. I alt modtog myndigheden 48 klager om greenwashing i 2020.
Samtidig viser en undersøgelse blandt 1.015 danske forbrugere, der er bestilt af Arlas konkurrent, Margarine Foreningen, og udarbejdet af A&B Analyse, ifølge Børsen, at 69 procent af respondenterne tror, at Arlas økologiske Klovborg-ost ”har fået dens klimabelastning streget i atmosfærens samlede regnskab, hvilket ikke er tilfældet,” som det hedder i mediet.
Derudover rejses der kritik af Arla fra Forbrugerrådet Tænk, hvor formand Anja Philip, blandt andet siger:
– Vi mener i det hele taget, at man bør afholde sig fra at markedsføre noget som værende CO2-neutralt.
Arla har ikke ønsket at stille op til et interview, men i en mail skriver mejerigigantens CMO og EVP, Hanne Søndergaard, at man hos Arla ikke tror på, at man forvirrer forbrugerene, fordi man i Arla har målinger, der viser positiv respons på kampagnen, skriver Børsen.