Forbrugerombudsmanden har modtaget et ”usædvanligt højt” antal klager over Arlas kampagne for CO2-neutrale produkter.

Det skriver Børsen.

Klagerne er sendt til Fødevarestyrelsen, der ikke omtaler igangværende sager.

Ifølge mediet har myndigheden modtaget 15 klager over Arla. I alt modtog myndigheden 48 klager om greenwashing i 2020.

Samtidig viser en undersøgelse blandt 1.015 danske forbrugere, der er bestilt af Arlas konkurrent, Margarine Foreningen, og udarbejdet af A&B Analyse, ifølge Børsen, at 69 procent af respondenterne tror, at Arlas økologiske Klovborg-ost ”har fået dens klimabelastning streget i atmosfærens samlede regnskab, hvilket ikke er tilfældet,” som det hedder i mediet.

Derudover rejses der kritik af Arla fra Forbrugerrådet Tænk, hvor formand Anja Philip, blandt andet siger:

– Vi mener i det hele taget, at man bør afholde sig fra at markedsføre noget som værende CO2-neutralt. 

Arla har ikke ønsket at stille op til et interview, men i en mail skriver mejerigigantens CMO og EVP, Hanne Søndergaard, at man hos Arla ikke tror på, at man forvirrer forbrugerene, fordi man i Arla har målinger, der viser positiv respons på kampagnen, skriver Børsen.