En ny ”knap” på Arlas hjemmeside med titlen Where to buy guider forbrugerne til de butikker, der forhandler deres yndlings Arla-produkter.

Det oplyser mejerigiganten i en pressemeddelelse. 

Og det er ikke bare smart for forbrugeren, der jagter et særligt skyr-produkt eller en bestemt ost.

Det giver også mejerigiganten nye marketing-muligheder.

Funktionen betyder nemlig, at Arla ”kan gøre markedsføringen intelligent ved at målrette den direkte til enkelte områder.”

– Det er et gennembrud for os. Og potentialet i det her er virkelig spændende, siger Rasmus Dalby Jørgensen, Head of Digital, Arla, i meddelelsen.

Rutebeskrivelse følger med

Ifølge Arla er behovet for at kunne guide forbrugerne hen i den rigtige butik stort. Af den simple årsag, at alle butikker ikke fører hele Arlas sortiment. 

Det betyder, hedder det i meddelelsen, at ”mere end halvdelen af godt 10.000 forbrugerhenvendelser om året handler om, hvor man kan købe bestemte produkter.”

Med den nye feature skal man nu blot finde produktet på Arla.dk, klikke på knappen ”Køb Her” – og herefter indtaste postnummer eller klikke på ”Nær Mig”.’

" Det er fint, at et nyt skyr-produkt bliver vist til 10.000 mennesker. Men er de rent faktisk interesserede i at købe varen? Det bliver vi klogere på nu.
Rasmus Dalby Jørgensen, Head of Digital, Arla Foods

Så får man at vide hvilke butikker i nærheden, der sælger det søgte produkt. Man kan endda få anvist en rutebeskrivelse.

– Det lyder som en simpel funktion, og det er også tanken med knappen, at det skal være så nemt som muligt for forbrugerne, siger Cevat Gökce, New Commerce Manager i Arla Danmark, der har stået for at udvikle funktionen. 

Et nyt værktøj

– Helt enkelt har det dog ikke været i processen, fortæller Cevat Gökce.

Kompleksiteten skyldes blandt andet, forklarer han, “at informationerne gemmer sig i gamle datasystemer, og at varerne er på en lang datarejse fra Arla, til et centrallager. Og derfra videre ud til butikkerne, som ofte har specifikke sortimenter tilpasset deres nærområde og kundeunderlag.”

Men med de nye søgninger får Arlas salgs- og logistikafdeling et nyt værktøj i hånden.

– Hvis en stor gruppe forbrugere søger på en vare, og den ikke findes i en butik tæt på dem, så kan Arla få anbefalet, at varen bliver listet i det specifikke område. Det giver nye muligheder, siger Cevat Gökce. 

Sparer marketing-ressourcer

Arla kan med andre ord nu spare marketing-ressourcer ved at undlade at markedsføre produkter i områder, hvor der ikke sælges ret meget af det. Og omvendt sætte ekstra tryk på steder, hvor kunderne faktisk efterspørger det. 

– Det er fint, at et nyt skyr-produkt bliver vist til 10.000 mennesker. Men er de rent faktisk interesserede i at købe varen? Det bliver vi klogere på nu, hvor folk kan give en indikation på, at de gerne vil finde varen i et supermarked nær dem, siger Rasmus Dalby Jørgensen, og tilføjer:

– Den nye data giver os mulighed for at lave mere intelligent markedsføring. Og i sidste ende gør det vores online-markedsføring mere effektiv og forbrugerrelevant.