31-årige Samantha Yu bliver den første CMO i den danske Astralis, og hun ser frem til at styrke den danske esportsorganisations brand yderligere internationalt.

– Jeg har i flere år fulgt Astralis, og jeg betragter selskabet som lidt af en pioner på esports- og gaming-området, så jeg var ikke i tvivl, da de rakte ud til mig med denne mulighed, siger hun til Markedsføring.

Samantha Yu har igennem de seneste otte år været en del af ledelsen i VICE Medias Refinery29, hvor hun senest har været VP for Brand & Integreret Marketing med fokus på “at bygge bro mellem ungdomskultur og brands.”

– Hos Astralis glæder jeg mig til både at udvide samarbejdet med eksisterende og nye kommercielle partnere. Det gælder forretningsmæssigt, men også i forhold til selskabets erklærede målsætning om at understøtte og gå forrest i arbejdet med at fremme de positive aspekter i esport og gaming generelt, siger hun om sin nye rolle.

Masser af muligheder

Hun mener, at esportsverdenen med over 500 millioner engagerede fans verden over har masser af ”for mange uopdagede” muligheder at tilbyde brands. Og det er netop dette budskab, hun som ny CMO i Astralis skal være med til at brede ud.

Et af de budskaber, der ligger hende på sinde, er at brands skal få øjnene op for, at gamer-målgruppen er langt mere mangfoldig end den, mange opfatter som ”udelukkende unge, mandlige teenagere”.

– Esport og gaming er især undervurderet, når det handler om mulighederne for at engagere piger og kvinder, siger Samantha Yu, der i sin tid hos Refinery39 blandt andet i samarbejde med Dove lancerede et program, der opnåede over 200 stykker indhold på tværs af skriftlige, video- og sociale formater, der leverede over 53 millioner visninger og engagerede over fem millioner piger og kvinder.

– Min opgave bliver at slå Astralis’ navn som et globalt underholdingsbrand fast, siger hun, og peger på, at Astralis-navnet på latin betyder noget i retning af ”at skyde mod stjernerne”.

– Det har jeg stor respekt for, at og jeg går til opgaven med en vis ydmyghed, men også en utrolig motivation over at skulle arbejde sammen med så mange dygtige, passionerede og ekstremt ambitiøse mennesker. Astralis sigter i sandhed mod stjernerne, og jeg glæder mig til at blive en del af rejsen, siger hun.

Astralis opruster kommercielt

Samantha Yu bliver den del af den øverste ledelse i Astralis med direkte reference til selskabets administrerende direktør, Anders Hørsholt.

Som CMO bliver hun ansvarlig for den digitale content-afdeling, og hun kommer til at arbejde tæt sammen med grundlægger Jakob Lund Kristensen, kommunikationsdirektør Steen Laursen og den kommende kommercielle direktør Kasper Sindt.

– Brandmæssigt er vi kommet langt især i Danmark, og det er den udvikling og position, Samantha skal sætte ekstra fart i, internationalt. Vi skal tættere på vores partnere, den hastigt voksende fanskare og vores øvrige interessenter via en endnu større og synlig tilstedeværelse relevante markeder, siger Anders Hørsholt i en pressemeddelelse.

Han fortsætter:

 – Esporten er i fortsat vækst og selvom pandemien har haft en negativ effekt på branchen rent forretningsmæssigt, er den fortsatte vækst i seertal, interesse og fanskare en klar indikation af, at vi som industri står rigtig stærkt, når markederne åbner op igen. Med tilføjelsen af de to seneste profiler frigør vi samtidig stærke ressourcer i huset, som alle skal bidrage at vi indfrier vores målsætninger og gerne mere til.