Et nyt buzzword – Cause Related Marketing. Eller forkortet CRM. Det har David Junge skrevet en bog om. Det er blevet til næsten 300 siders gennemgang af det nye begreb og perspektivering. Det var lige ved, at jeg tænkte ”nå det er bare det, der er CRM.” Sådan er det ikke. Det er noget helt andet. Noget mere omfattende. Noget som er meget mere vigtigt end bare at sælge noget mere til kunderne. For tre år siden var det Customer Relationship Management, der var den store sællert inden for markedsføring. Den bølge har ikke længere skumsprøjt på toppen. Men nu er der nyt bølgeskvulp indenfor buzz-ordene. Og det behøver ikke nødvendigvis at være negativt.

Forskellige synspunkter

I den onde version beskæftiger CRM sig med at nasse på en god sag. At spænde deres bevægelse eller brand foran vores kommercielle vogn og dermed få proppet flere varer ned i halsen på vores nuværende og kommende kunder. Onde tunger kan måske kalde det for ”afladsmarkedsføring”. Et produkt med indbygget god samvittighed.
I den positive version handler det om det stik modsatte; at vi skal være en del af en god sag. Overskriften ”Med hjertet på bundlinien – hvordan man vinder med en god sag” tager selvfølgelig sit udgangspunkt i det synspunkt.

Vanskeligt begreb

Cause Related Marketing er et vanskeligt begreb. Det er ikke sikkert, at lige netop den sag, som virksomheden har besluttet at støtte, appellerer til kunderne. Eller måske endda virker stik modsat. Når jeg bliver klippet (det der er tilbage), sker det altid på Nørrebrogade i København. Det er billigt, og det giver altid en anderledes oplevelse, når imamen råber bønner ud fra en eller anden arabisk radiostation, der tilsyneladende er min frisørs fortrukne lydtapet. Foran spejlet står der en indsamlingsbøtte til en eller anden arabisk bevægelse, som jeg ikke umiddelbart har kendskab til. Er det en bevægelse, der har relationer til den muslimske terrorbevægelse al-Qaeda? Eller er det en organisation, som har et humanistisk sigte, og dermed noget som fortjener min support? Det er uklart, og med Ronald Reagans ord ”Vores terrorister er deres frihedskæmpere” kan CRM blive problematisk at arbejde med.

En velskrevet bog

Det er en velskrevet bog, hvor de centrale begreber bliver belyst, og der er masser af eksempler fra Danmark om, hvordan det virker. Det er spændende læsning, og faktisk viser det sig, at ”nå-ja-det-vidste-jeg-jo-godt ligger lige på tungen i mange af kampagnerne, der bliver præsenteret. På den anden side er det også en svaghed. Man kan tænke lidt, at indholdet er som ”gammel-vin-på-nye-flasker” fra det gadesmarte reklamemiljø, hvor kreativiteten nogle gange er ligeså stereotyp som reklamefolkenes (sorte) beklædning. Men sådan er det ikke. I slutningen af bogen træder David Junge for alvor i karakter og får sammenkoblet begrebet med res ten af marketing- og kommunikationspaletten. Det er godt skrevet, og mange af de spørgsmål, der dukker op undervejs, bliver besvaret i slutningen. Sådan! En klar forklaring på hvordan man skal lave aftaler med samarbejdspartnere. På den anden side savner jeg nogle kolde tal. Der er en god henvisning til en undersøgelse, der viser, at danskerne er meget positivt indstillede overfor CRM. Det er bare ikke nok. Denne anmeldelse er skrevet i Jylland. Endda på en mørk aften med frostvejr. Derfor ligger det lige på rygraden; kan det betale sig for den enkelte virksomhed? Her savner jeg lidt hårde vurderinger af de økonomiske konsekvenser. Lidt er der med. På bogens allersidste side nævner David Junge, at der vil være samfundsmæssige store besparelser i vente, hvis markedsføringen af brands bare kan være en lille smule mere effektiv i dag. Og bogens sidste sætning bør citeres her: ”Vil vi bruge resten af vores tid og penge på at tage billeder af smukke kvinder i dyre omgivelser og fylde massemediernes lommer, eller v il vi forandre verden?” Et godt spørgsmål. Men det er stadig bundlinien, der tæller i din virksomhed.

Med hjertet på bundlinien – hvordan man vinder med en god sag Af David Junge. JPBøger. 276 sider. 338 kroner.