SXSW2015 Interactive er nu slut – og de 33.000 deltagere fra 82 forskellige lande vender nu topinspirerede hjem efter 5 hektiske dage, hvor den absolutte top indenfor teknologi, kreativitet og forretning, har delt ud af deres viden
Hvis jeg skal sætte sig lidt op i helikopteren og ikke fokusere på de enkelte indlæg , så er det tydeligt at SXSW mere og mere handler omkring forretning og bundlinje.
Denne tendens fik endnu et plus i bogen i år. Naturligvis var en stor del af omdrejningspunktet, også i år, nye teknologier og deres indflydelse på den moderne forbrugeradfærd.
Men det var de færreste indlægsholdere, der ikke nævnte forretning og bundlinje som det primære omdrejningspunkt. Så nu er det endegyldigt slut med ”teknologi for teknologiens skyld”. Innovationsafdelinger er blevet til forretningsudviklingsenheder – og den digitale business transformation er rykket direkte ind på direktionsgangen.
Dette faktum skal dog ikke forveksles med en ”rygende” tendens omkring kreativitetens rolle i den ovennævnte forretningsudvikling.
I år blev det (igen) slået fast med ”syvtommer-søm”, at kreativitet er den x-factor, der skal vinde markedsandele fremadrettet. Hvis du ikke tænker kreative løsninger på dine forretningsudfordringer, så ender du i bedste fald i ”Commodity Red-ocean” sammen med alle dine konkurrenter – eller i værste fald sammen med Blockbuster og Kodak på hylden over uddøde koryfæer.
Sidst men ikke mindst, så bør jeg nævne ”hastighed” og ”empowerment” som et tema-makkerpar på SXSW. De fleste virksomheder har erkendt, at de ikke selv kan styre hastigheden af nye platforme eller for den sags skyld kundens behov og adfærd. Som Topshops digitale direktør sagde iskoldt: ”Platforms will change and we will change with them”.
Og så er vi tilbage til overskriften. Problem (Solving) var key-approach for stort set alle talere – uanset om det var på den højere CSR-skala eller det handlede om en mindre møtrik i virksomhedens maskinrum.
Pointen er, at hvis kombinationen af kreativitet, time to market, empowerment og forretningsudvikling er løsningen på dine udfordringer, så skal du være benhård til at definere dit udgangspunkt. Det tager sikkert mindre end 5 sekunder at definere din virksomheds udfordringer set indefra og ud, men at kunne definere kundernes ”problemer” – gerne inden de opstår, er nøglen til at kunne forløse de kreative muligheder, styrke dit brand og dermed din forretning.
Vi ses til SXSW2016.
Another har i denne uge sendt artikler hjem fra SXSW2015, med fokus på CMO’ens udfordringer og muligheder i et brandperspektiv.