Fintech-virksomheden og bank-udfordreren Lunar Way har fået licens til at blive en ”rigtig” bank, og netop nu ruller banken ud i markedet med nyt navn og nyt brand-univers.

Navnet er nu Lunar – altså uden Way – og brand-universet, der er skabt i samarbejde med bureauet Advice, skal signalere ”en uformel personlighed i en selvhøjtidelig verden”, lyder det fra Lunars CMO, Signe Julie Valeur.

– Vi er født anderledes. Vi er en bank udviklet forfra, frie af gamle systemer og kassetænkning. Vi er selv skabt af det moderne liv, og er 1-1 med de brugere, vi skal servicere, siger hun og tilføjer: 

– Og det gør også, at vi kan tillade os mere. Vi tør nogle ting, som andre ikke tør. 

Store ambitioner

Lunar blev grundlagt i 2015 som Lunar Way – en fintech start up, som reelt var en app – med en mission om at disrupte den danske banksektor.

Det har man haft god succes med: Lunar byder i øjeblikket ifølge egne oplysninger +12.000 nye velkommen hver måned.

Men nu har man fået banklicens af det danske Finanstilsyn, hvilket betyder, at Lunar bliver i stand til at lancere egne produkter og tilbyde alt fra indlån og realkredit på sigt. Altså blive en ”rigtig” bank.

Og ambitionerne fejler ifølge Signe Julie Valeur ikke noget:

– Vi er i dag over 100.000 brugere, og vil gerne øge det tal markant, når vi ruller vores egen bank ud, siger hun og tilføjer:

– Over de næste år er det vores mål at skabe en nordisk storbank, og der vil vi gerne tredoble antallet af brugere et par gange. 

Skal handle hurtigt

Om go-to-market-strategien for det nye Lunar siger Signe Julie Valeur:

– Alt, hvad vi gør, understøtter strategien om at gøre ting markant anderledes. Og det gælder i hele forretningen – vores kanalstrategi, vores kommunikationsstrategi, vores servicestrategi, vores product strategi, siger hun og tilføjer:

– Vi tænker hele tiden nyt og tester og udvikler os konstant. For lige udover bankindustrien så forandrer ting sig konstant, og hvis du vil følge med, skal du både turde og kunne handle hurtigt. 

Hvad betyder det for jeres valg af kampagne-kanaler?

– At vores go-to-market-strategi forandrer sig i takt med, at brugernes adfærd ændrer sig. Vi var for eksempel nogle af de første til at bruge Snapchat og influencers som vores primære kanaler. Nu er det blevet mere alment, og vi tester derfor igen nye kanaler og tilgange af. 

Men fordi målgruppe-strategien nu forandrer sig, tages også mere traditionelle kanaler i brug, siger Signe Julie Valeur:

– Vores tilgang har gjort, at vi har været gode til at ramme især den yngre målgruppe, men da vi ønsker at ramme bredere, er vi som noget nyt begyndt at bruge mere traditionelle kanaler – som for eksempel TV. 

”Lunar er alternativet”

Lunars CMO mener, at den generelle tillidskrise i banksektoren giver Lunar nye muligheder:

– Selvom vi har godt fat i især den yngre målgruppe, er det bestemt ikke kun de yngre forbrugere, som er trætte af den måde bankerne kører på i dag, siger hun og tilføjer, at det ”nok i højere grad er dem, som har været bankkunder i mange år, som trænger til forandring.” 

– Ikke kun på grund af tillidskrisen, men også på grund af den måde, man driver bankerne på – deres systemer og processer er forældede. Der er brug for et alternativ, og Lunar er alternativet. 

Men nu bliver I jo også en bank?

– Ja, men vi er en ny bank, der gør alt lidt lettere – og lethed er derfor også omdrejningspunktet i vores univers.

– Men det er klart, at vi også skal vænne os til at være i samme selskab som dem, vi plejer at drille lidt. Og selv om vi nu kan kalde os en bank, og vil tilbyde produkter, som lugter af bank, så er vi ikke bankagtige. 

– Det handler i høj grad om måden, vi taler på. Vi er uhøjtidelige og lette i omgangstonen, og kan også godt lide at drille – ikke mindst os selv. 

Mindre sjov og ballade?

Signe Julie Valeur understreger dog at man er meget bevidste om det ansvar, der følger med at være bank, og at der har ligget en udfordring i at finde balancen:

– Den største udfordring har været, hvordan vi skal bruge især den selvironiske tonalitet i praksis og indsigtsfuldt. Det er en balancegang. 

– Brugerne skal kunne mærke, at vi har overskud, og at vi rent faktisk interesserer os for dem. Men vi er også opmærksomme på, hvornår vi ikke skal lave så meget sjov og ballade. 

Og her har bureauet Advice været en god partner, fortæller CMO’en:

– De har udfordret os i at holde fast i og turde stå ved vores Lunar DNA, og de har skabt et kreativt univers, som understøtter budskaberne om, at vi er en ny bank, der gør alt anderledes og lettere. 

– Derudover har de hjulpet os med få sat formel på den måde, som vi handler og taler på i Lunar i forvejen og få det tilpasset til alle touchpoints med kunderne – fra support, hjemmeside, app, annoncer og så videre.

Lunar bygger blandt andet sin forretningsmodel på samarbejde med andre aktører i markedet, og det fortsætter man med:

– Det er forsikring med for eksempel Tryg og investeringer i aktier med Saxo Bank – og det er også vores målsætning at kunne lancere endnu flere partnerskaber over de kommende år, siger Signe Julie Valeur.

Indtil den nye bank officielt slår dørene op, er Nykredit partnerbank og Lunar bruger Nykredits infrastruktur. 

I 2018 gik Lunar ind på det svenske marked og har netop åbnet kontor i Stockholm, og i 2019 fik man også en app til de norske brugere og har ligeledes åbnet kontor i Oslo i september.