KæRE JESPER KUNDE
Hvordan har virksomhedens personlighed det?Sådan spørger firmaet Kunde & Co også i en flot avis, indlagt i Børsen den 12. januar. Uden på avisen ses virksomhedsejeren Jesper Kunde og man forventer ved første opslag at møde Jesper Kunde, som siger: “Jo tak, jeg har det rigtigt godt!“. Men sådan går det ikke. I stedet får vi en grundig indførelse i “Vejen til en stærk personlighed“.
OK, tænker man, hvis Jesper giver et par løsningsforslag ud fra egen succes, så lad os læse videre. Men det vil Jesper ikke direkte, han vil vise hvordan han gennem godt analysearbejde udført af Kunde & Co kan udtænke noget, som han kalder en virksomheds “Mission“ eller “Koncept“ – eller når det skal være helt perfekt “Corporate Religion“. NU er der i hvert tilfælde een i reklamebranchen som vil lægge værdi til sine serviceydelser.
Man må herefter gå ud fra, at Jesper Kunde personligt har udvalgt sine case stories og at de repræsenterer det ypperste af Kunde & Co’s meriter. Man skriver i alle tilfælde, at man har skabt stærke brands ved hjælp af en såkaldt Corporate Religion – ledelsens filosofi og metode til fremtidig forretningsudvikling.
VI LæSER VIDERE OM FøRSTE CASE
Efter grundigt analysearbejde og kreativt arbejde når Kunde & Co frem til, at firmaet Fritz Hansen kan udvikles under “konceptet“ (kundens betegnelse): “The Republic of Fritz Hansen“.
Firmaet og dets kunder må glæde sig over, at virksomheden forlængst er blevet begravet med Arne Jacobsen’s og Børge Mogensens fremragende ting, for man skal vist have Jesper Kunde som rådgiver for at kunne få fornyelse ud af den overskrift – men måske – hvem ved? kommer der et nyt “æg“ ud af det?
FESTEN FORTSæTTER
Det næste udviklingsmantra gælder for firmaet “brabantia“: “Solid Company“, lyder det.
Tænkt af Kunde & Co som redningen til et firma “hvis produkter ikke længere var unikke“. Tænk, hvad den analyse kunne have ført til, hvis nogle kreative virksomhedsudviklere fik lov at supplere Kunde & Co. Nu blev det til et slogan værdigt for en sparekasse i Ullerslev.
Nå, men lad os så se hvad profeten udtænkte som den rette religion for køkkenproducenten HTH. Se det er noget som rykker: “Du får det lidt bedre hos HTH“. Spændende at se hvad en så ambitiøs religion kan føre til. Der må i alle tilfælde være gode muligheder for benchmarking i alle brancher hvor man har testet det samme udsagn.
Endelig er der så firmaet Fairline, som producerer den luksuriøse motor yacht. Her synes Kunde & Co at man skal spænde forventningerne til lidt mere. Missionen lyder: “Mere end overfladisk“.
Nå da da, her er indbygget plads til fornyelse, der arbejdes vel med en model som også kan sejle under vandet. Men nej. Det man blot vil udtrykker er, at denne “havets ROLLS ROYCE“, lige som den rigtige, ikke er skabt af overfladiske løsninger!!!
KæRE JESPER KUNDE
Når jeg følger dine fremragende præstationer som frontkæmper for reklamebranchens fornyelse, som foredragsholder, forfatter og virksomhedsejer, alt udført med stor succes, så spørger jeg mig selv: “Gu’ ve’ om ham Jesper Kunde ikke kunne udvikle det med religionen lidt bedre?“
Det er så trist at se et godt forsøg ende med en devaluering af de meget vigtige begreber. Mission, Strategi og Koncepts. Det må du kunne gøre meget bedre til glæde for dine kunder og for sikring af den fortsatte succes.
Eller er det bare et reklamespørgsmål det der med Corporate Religion????