I Danmark har vi et mål om at antallet af dræbte i trafikken skal ned, og den helt store synder er fart.
Folketinget har i den forbindelse besluttet at øge antallet af vogne med kameraudstyr, der kan stille skarpt på fartsynderne.
Rigspolitiet har fået 100 nye biler til opgaven, og samtidig skal de informere danskerne om, at øget fartkontrol er et effektivt middel til at få hastigheden og dermed alvorlige ulykker sat ned.
Og det er bestemt ikke et budskab, der er lige populært overalt. Men opgaven skal jo løses, og Bates Y&R har formået at få målgruppen til at reagere positivt på budskabet om øget ATK (Automatisk Trafik Kontrol), som et middel til at nedbringe hastigheden.
Til at fortælle budskabet er der skabt en film, både er Pre- og Post-testet, og resultatet er det samme overalt. Budskabet om at hastigheden skal ned er til at forstå.
Bag kampagnen står kreativ direktør Peter Strange og kreativ partner Ib Borup. De to har naturligvis samarbejdet med Bacon Cph-instruktøren Martin Werner.
Første del af kampagnen blev vist på på landsdækkende TV i går. Se filmen her.