Når rocken spiller og når landskampen fløjtes i gang, ruller pengene. Kultur- og sportsbegivenheder skaber samfundsøkonomisk vækst, både når det gælder beskæftigelse, turismeindtægter, skatter og afgifter. En ny fællesnordisk analyse af 19 internationale begivenheder holdt i Norden i 2005 viser, at de til sammen har skabt 1.300 nye fuldtidsjob og omsat for 1,3 mia. kroner.
København var vært for fire af begivenhederne: U2 koncerten i PARKEN omsatte for 67 mio. kroner, fodboldlandskampen mellem Danmark og England for 62 mio. kroner, speedway i PARKEN for 29 mio. kroner, mens H.C.A. paraden fra Frederiksberg til Tivoli kastede 5 mio. kroner af sig. Og det er kun den specifikke turismeomsætning genereret af turister, der udelukkende var i byen på grund af begivenheden. Publikum med bopæl i Hovedstadsregionen og turister, der alligevel var i byen, er ikke en del af regnestykket.