Berlingske er blevet medejer af ErhvervsBladet. Med en minoritetspost på 10 pct. af kapitalen i ErhvervsBladet samt en option på at købe mere, vil Berlingske styrke de to bladhuses fælles indsats over for dansk erhvervsliv. På sigt er det tanken at udnytte fælles fordele på det tekniske område, f.eks. trykkerisiden, ligesom annoncesalget og de to bladhuses internetudgaver kan opnå fordele i fællesskab.
– Vi har ønsket at indgå i et partnerskab med en større professionel udgivelsesvirksomhed, der redaktionelt og forretningsmæssigt kan bidrage til udviklingen af ErhvervsBladet, siger dir. Ole Bernhard, ErhvervsBladet, til Berlingske.
ErhversBladet har hidtil været et rent familieejet selskab. Grundlagt i 1964 af Bertel Bernhard, der døde sidste år. Seneste regnskabsår omsatte bladet 122,5 mio. kr. og fik et overskud før skat på 6,7 mio. kr. Bladet udsendes gratis i ca. 107.000 eksemplarer dagligt.
– Gratisprincippet skal der ikke ændres på. Der skal heller ikke ske andre ændringer på ErhvervsBladet end dem en selvstændig redaktion gennemfører, siger Berlingskes koncernchef Joachim Malling, der indtræder som næstformand i ErhvervsBladets bestyrelse. Bertel Bernhards datter Ea Bernhard er bestyrelsesformand.
Ny chefredaktør
Carsten Steno, der tidligere har været en del af Berlingskes chefredaktion og som i dag er journalist på Børsens Nyhedsmagasin, bliver ny chefredaktør på ErhvervsBladet.