Bilka-kæden har fået en bøde på tre millioner for vildledende markedsføring, idet kæden flere gange har markedsført bl.a. grill, cykler og støvsugere med besparelser, der ikke var reelle.

Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse, hvoraf det også fremgår, at Bilka har accepteret at betale bøden.

Et af forholdene var en Char-broil Platinum 4400 Grill, der blev markedsført som et kombinationstilbud til 6.999 kroner, hvis man købte betræk og rotisseri med. 

Normalprisen for kombinationen blev samtidig oplyst til 18.397, og grillen alene stod til 16.999 kroner.

Ikke en reel pris

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at prisen for grillen uden udstyr ikke var en reel pris, da ”ingen forbruger ville købe grillen til den pris, når de kunne få grill-tilbehør med og betale over 10.000 kroner mindre.”

Prisen kunne derfor ikke danne grundlag for en prissammenligning og et besparelsesudsagn.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger i meddelelsen om sagen:

– Det er desværre ikke første gang, at virksomheder føler sig fristet til at markedsføre varer med urealistiske normalpriser. Det må man naturligvis ikke. Forbrugerne må ikke vildledes til at tro, at et tilbud er bedre, end det er.

Seks uger

Retsgrundlaget for dommen er Markedsføringslovens paragraf 5, der indeholder et forbud mod vildledende handlinger.

Ifølge forarbejderne til loven og Forbrugerombudsmandens Retningslinjer for prismarkedsføring skal en normalpris have været gældende i en længere periode, førend normalprisen kan bruges som sammenligningsgrundlag for markedsføring med besparelser.

En længere periode er som udgangspunkt seks uger.