Travle familier bruger i stigende grad smartphones og tablets til at planlægge indkøbsturen med, og bl.a. derfor har Bilka nu lanceret en indkøbsapp.

Appen fungerer som en indkøbsseddel, der opdeles automatisk i varekategorier, og listen tilpasser sig turen rundt i det lokale Bilka-varehus.

Den viser – naturligvis – også, når Bilka kører tilbud, der er relevante for den enkelte forbruger.

Huskesedlen kan deles mellem alle husstandens indkøbere via sms, synkronisering eller e-mail.

– Vi har foretaget en række brugerundersøgelser, som indikerer, at en del kunder – særligt mænd – fravælger at købe ind i Bilka, fordi de mener, at det er svært og tidskrævende at finde varerne, lyder det fra Hannu Vangsgaard, der er digitalchef i Dansk Supermarked, i en pressemeddelelse.

– Samtidig ved vi, at især børnefamilierne har en travl hverdag, hvor indkøb ofte skal overstås i en fart. Med den nye app kan vi hjælpe kunderne med at spare tid og finde de bedste tilbud, fortsætter han.

Mobile tilbud

Gennem workshops og tests med bl.a. børnefamilier har Bilka fået input til, hvad der gør det attraktivt at handle i Bilka.

– Vi ved, at især kvinder har stærke præferencer, når det kommer til fødevarer og produkter inden for personlig pleje og rengøring fx shampoo, tandpasta og vaskepulver.

– Derfor kan indkøbslisten deles mellem alle husstandens indkøbere, så alle kan se og redigere i den samme liste. På den måde er der er ingen undskyldning for at glemme noget eller komme hjem med det forkerte, siger Hannu Vangsgaard.

Bilkas app husker også, hvilke varer, der oftest bliver tastet ind på huskesedlen, og så gør den opmærksom på, hvis et produkt på indkøbslisten kommer på tilbud.

– Skriver du fx ”jordbærmarmelade” på listen, og Bilka har tilbud på det, så kommer der en ”se tilbud”-markering ud for ordet, som viser hvilket mærke og hvilken pris, varen sælges til i den pågældende uge, fortæller Hannu Vangsgaard.

Man kan også læse Bilkas tilbudsavis i app’en, ligesom tilbudsvarer herfra kan føres direkte over på indkøbssedlen.

Desuden holder Bilka øje med konkurrenternes priser, og hvis et af Bilkas tilbud bliver slået af en konkurrent, så sænker Bilka prisen tilsvarende, hvilket også vil fremgå af appen.

Bilkas indkøbsapp er udviklet af Trifork, og den kan benyttes på iPhone 4+ iOs 7.0+ og iPads. Android-udgaven forventes udgivet i august.