Hvad mon brugerne mener om dit brand? Hvis du ikke ved det, skal vi hjælpe dig med at identificere positive og negative ord.

Omtrent således lyder de utallige tilbud fra virksomheder, der tilbyder brands og bureauer deres ”unikke overvågningstjenester”, hvilket jo er fint nok.

Men hvad med alle de posts, der ikke indeholder brandnavn? Er de ligegyldige, og hvorfor er det ikke muligt at følge med i de konversationer, hvor mærket ikke er omtalt, men kun et billede af det?

Det problem har Infomedia løst via et samarbejde med Talkwalker, der netop identificerer brands via deres eget værktøj til image-genkendelse.

– A picture is worth a thousand so don’t miss out on tracking the succes of your visual campaigns, som Christophe Folchette, stifter og partner i Talkwalker, formulerer det.

Når der er 175 millioner billeder på Twitter og 300 millioner billed-uploads på Facebook netop nu, og der deles 40 milliarder billeder på sociale medier med 80 millioner nye dagligt, burde billed-genkendelse være normalen.

– Det er det jo ikke, og det er derfor, at vores samarbejdsaftale med Talkwalker udvides med denne service, så vi netop kan tilbyde brands og bureauer denne state-of-the-art-teknologi, siger Thomas Vejlemand, adm. direktør i Infomedia.

80 pct. af omtalen sker uden mærket nævnes direkte

Talkwalker ligger i top-3 i USA, når det drejer sig om brand og logo-genkendelse, og humlen er jo, når op mod 80 pct. af brand-omtalen på sociale medier sker uden navns nævnelse, men med fx billeder af logoer og andre tydelige kendemærker, burde Social Media-eksperterne tilbyde netop denne tjeneste.

– Vi er jo stærke på det skrevne ord, men nu tager vi et trin op, så vi kan følge konversationerne de steder, hvor der fx ikke står Coca-Cola direkte, men hvor den ikoniske flaske vises. Når 80 pct. af brand-omtaler ikke er til at se direkte, før man har billedmediet med, er det indlysende for os at tilbyde vores kunder det, fortsætter han.

Informedia er dermed i gang med at nedbryde de siloer, der findes internt i virksomhederne, og indsigterne bliver et naturligt samlingspunkt mellem marketing, kommunikation, PR, salg – som alle har brug for at kunne binde data sammen på tværs af medierne og kanalerne: Print, TV, SoMe, online osv.

– Du kan kalde det for en form for content-konsolidering, når vi kan identificere 30.000 brands i Talkwalkers database i dette øjeblik. Det giver en indsigt, meget få andre kan matche, fortsætter Vejlemand.

Finder fælles positioner under radaren

Hvad kan værktøjet i øvrigt bruges til?

– De færreste tænker over, at vi også kan se, hvilke brands der positionerer sig sammen – ofte ubevidst, f. eks Dominos Pizza og Cola. Det sker via samtalerne på de sociale medier. Vi kan også identificere de mange influencers, der går under radaren, hvis de ikke omtaler brand-navnet, hvilket i mange tilfælde kan vendes til ”ægte” ambassadører, siger Christophe Folchette.

– Det specielle er, at Talkwalker giver os et planlægningsværktøj, man kan eksekvere på i realtime – ud over at bevare et længere perspektiv. Vi kan også se, hvor lang tid det tager, før en konversation virkelig går viralt, hvilket er essentiel viden, når man skal planlægge PR og kampagner, eller få indsigt i virksomheders reaktionstid, hvis en shitstorm er under opsejling, uddyber salgsdirektør hos Infomedia Kasper Hülsen.

På den store klinge mener alle tre, at de tilbyder en tjeneste, der ”merger media og marketing”. Ikke mindst fordi Infomedia jo stadig samler ”ordene”, hvor brandet indgår.

– Når vi hen ad vejen er i stand til at samle alle medier med forbruger-data, vil virksomheder og bureauer få et værktøj, de aldrig tidligere har haft, og så løftes markedsføringen til et helt nyt niveau, fortsætter Thomas Vejlemand.

Talkwalker og Infomedia-samarbejdet er ikke nyt. I de to seneste år har samarbejdet været fokuseret omkring social listening i ”traditionel” forstand. Kombinationen af Talkwalkers teknologi og Infomedias kompetencer inden for komplekse søgninger og dataanalyse har givet gode resultater. Med lanceringen af image recognition åbnes masser af nye muligheder for berigelse af kundernes brandindsigt. 

Fakta

• Talkwalker har over 30.000 brands i databasen netop nu.

• Tekst og billeder analyseres i samme løsning.

• KPI’er som reach, engagement, temaer, lokationer og andre demografiske data er integrerede på samme platform.

• Over 12 af de største sociale netværk + et hav af blogs, nyhedssites og fora følges 24/7.