Hastigt stigende omkostninger i USA tvinger nationens fødevareproducenter til at tænke i nye produktionsbaner, for at undgå at hæve priserne på deres slutprodukter.
Derfor bliver det ifølge Wall Street Journal mere og mere almindeligt, at producenterne i al tavshed erstatter flere ingredienser med billigere substitutter eller andre typer af fyld-ingredienser.
Forbrugeren betaler imidlertid samme pris.
Hershey, der er særligt kendt for sine chokolader, erstatter en del af sit kakaosmør med billigere vegetabilske olier.
McCormick er ligeledes gået over til billigere krydderier og henter eksempelvis sit oregano i Mexico frem for som tidligere fra den europæiske middelhavsregion.
General Mills har reduceret mængden af krydderier og ingredienser i sine pakker med ”Hamburger Helper” og halveret antallet af pasta-typer i sin portefølje.
Yderligere har virksomheden erstattet pekannødder med de billigere valnødder i dets produkt ”Turtle cookies”. Disse tiltag har trimmet General Mills’ produktionsomkostninger med 10 pct.
Virksomhederne påpeger over for Wall Street Journal, at disse ændringer hverken skader kvalitet eller smag.
sd