De fleste vil sikkert kunne skrive under på, at det kræver sin mand at få en Fernet-Branca ned, selvom hovedparten af den ældre danske befolkning hævder, at den selvsamme “medicin” holder bakterier af vejen, når de rejser under fremmede himmelstrøg.

Sådan er det også lidt med de danske rappere fra Suspekt, om end de ikke kan kurere et maveonde. Suspekt har med skæv og uspoleret lyrik skabt sig en position som dansk hiphops svar på legendariske NWA, rap-musikkens ukronede konger.

Derfor har Valora Trade, som står bag Fernet-Branca i Danmark fattet interesse for rappernes skæve og til tider hårde univers. Det er bureauet STEPitUP har ført de to parter sammen.

– Imagemæssigt besidder vi begge en vis råhed og kant. Fernet-Branca har en karakteristisk intens og bitter smag. Det er i virkeligheden en beskrivelse, som man også kan proppe ned over vores musik, både lyrisk og musikalsk, siger Emil Simonsen, også bedre kendt under kunstnernavnet Orgi-E.

Elsket og hadet

– Vi er fælles om at være elsket og hadet, ligesom vi står 100 procent ved vores DNA. Og fordi vi altid har drukket Fernet-Branca, føles det helt naturligt at lade Fernet-Branca indgå som en integreret del af vores identitet og show. Desuden er der noget ironisk og humoristisk over at drikke Fernet-Branca, fortæller Emil Simonsen.

Dertil er det værd at fremhæve, at Suspekt netop er attraktiv for Fernet-Branca i kraft af sin position som repræsentant for en særlig kultur på tværs af flere samfundsgrupper.

– Suspekts hårde og skæve lyrik giver dem præcis den kant, som kan tilføre noget råt til Fernet-Brancas image. De er netop nogle troværdige brand-ambassadører, som når langt ud over scenekanten og rammer et publikum, der er væsentligt yngre end brandets kerne af trofaste kunder, siger John Martinsen, ansvarlig for salget af Fernet-Branca hos Valora Trade i Danmark

Netop den lokale kultstatus er præcist det, som Suspekt skal forstærke. I første omgang har man lanceret en række tiltag på sociale medier, hvor fans har kunnet deltage I konkurrencer om billetter til Suspekts efterårsturné, hvor budskabet bl.a. har lydt: ”Del en original bitter med Suspekt.”

Ydermere vil der under Suspekts koncerter være placeret en Fernet-Branca-bar på scenen, hvor der dog også vil være andet end den ædle bitter på disken. Baren har nemlig altid været en del af Suspekts sceneshow, hvilket er helt centralt for samarbejdet mellem de to parter.

Læs mere uddybende om det kommercielle samarbejde i det nye nummer af Markedsføring, som er på gaden i denne uge.