Sidste sommer lancerede B&O Play en ny brandplatform med titlen Make Beautiful Music, som siden har været akkompagneret af globale kampagner med fokus på, hvordan musikken skaber oplevelser og emotionelle øjeblikke i hverdagen.
Og nu føjer det danske brand – i samarbejde med den anerkendte amerikanske Alzheimer-organisation CaringKind – nye aspekter til sin kerneidé og sit purpose.
Det sker med projektet Caring Through Music, hvor B&O Play reelt går ind og støtter op om behandlingen af Alzheimer – baseret på forskningen og viden om, hvordan netop musikken ofte kan hjælpe Alzheimerpatienter og deres pårørende med at holde fast i både minder og følelser for hinanden.
Projektet rummer flere elementer, herunder donation af hovedtelefoner og højttalere til CaringKind i New York, som hjælp til de behandlingsprogrammer centeret tilbyder patienter og pårørende – og en kortfilm, optaget på centeret, som viser musikkens betydning for de berørte.
– Vi har hos B&O Play en kerneidé om at hylde musikkens transformative kraft, dens evne til at skabe øjeblikke og følelser, og vi har ledt efter et projekt, hvor dette purpose virkelig giver mening. Det synes vi, vi har fundet her, siger Jens Jermiin, der er Global Marketing Director hos B&O Play, om baggrunden for projektet.
Original ide: Simon Engstrøm
Ideen stammer i øvrigt ikke fra B&O Play selv, fortæller Jens Jermiin:
– Midt i jagten på det rigtige projekt tager Simon Engstrøm fra bureauet SeLigeMig fat i os med tanken om at koble musik og Alzheimer. Og det synes vi giver meget fin mening i forhold til den måde, hvorpå vi gerne vil kommunikere og udleve vores purpose. Med Caring Through Music-projektet udforsker eksperterne nu yderligere, hvordan musikken kan bruges som værktøj til at genoplive minder og følelser, både for patienter og pårørende.
Hvordan fandt i frem til selve organisationen CaringKind?
– Det gjorde vi i samarbejde med vores PR-bureau i New York. Derefter tog jeg kontakt til dem for at høre, om de var interesserede i et samarbejde, og det var de med det samme.
Læger vil bruge film
Jens Jermiin lægger stor vægt på at understrege, at det er CaringKind og det arbejde, organisationen gør for Alzheimerpatienter, der er det centrale i projektet og ikke B&O Plays brand, men siger dog, at projektet også har haft positiv effekt i hans egen organisation:
– Det har skabt en intern stolthed, at vi på en ny måde har bragt vores purpose til live og vist, at vores brand gør en forskel.
Har der været reaktioner på projektet og filmen udefra?
– Ja, det har der. Som sagt er det CaringKind, det handler om her, og via dem har vi allerede hørt mange positive tilbagemeldinger. Også fra læger og ekspert på området, hvor flere har bedt om lov til at bruge filmen i deres arbejde.
Og hos CaringKind er CEO Lou-Ellen Barkan, da også mere end tilfreds med samarbejdet:
– Filmen er en ærlig, rørende og dybt intim beretning om, hvordan musik kan åbne døren til glemte minder, og hvordan både plejere og pårørende kan bruge musikken til at skabe emotionel forbindelse til et menneske, der kæmper med sygdommen. Vi er overbeviste om, at både filmen og det audio-udstyr, som B&O Play har doneret til vores programmer i New York, vil styrke vores arbejde for Alzheimerpatienter og deres pårørende, siger hun.
Instruktør med egen erfaring
Filmen Caring Through Music er scriptet af Simon Engstrøm, Thomas Falck og Peter Farver fra det kreative bureau SeLigeMig, og produceret af New Land.
Instruktøren er Jeppe Kolstrup, og han ved godt, hvad han har haft med at gøre: Hans egen bedstefar var ramt af Alzheimer.
Sammen med teamet filmede han patienter, plejere og pårørende hos CaringKind i New York, mens de lyttede til musik fra deres egen tid.
– Min vision var at give seerne et vindue ind til de erfaringer, gode som dårlige, som pårørende til en Alzheimerpatient går igennem, siger Jeppe Kolstrup og tilføjer:
– Det har været mit ønske bringe seerne igennem nogle af de samme følelser, som familierne og de pårørende gennemgår – og samtidig forsøge at fremhæve den effekt, musikken faktisk kan have på alle parter.
Se med her – full credits efter filmen.
Credits
Creative Agency: Seligemig
Original idea: Simon Engstrøm
Script: Simon Engstrøm, Thomas Falck, Peter Farver.
Strategy: Thomas Falck
Creative direction: Simon Engstrøm
Creative team: Simon Engstrøm, Daniel Norit, Olivia Muus, Peter Farver, Louis Paldrup.
Production Company: New Land
Director: Jeppe Kolstrup, Bad Land
Producer: Stine Marie M. Nielsen
DOP: Nicholas Bluff
Editor: Emil Gundersen
Sound design: Lars Bo Kjær, Audio Lounge
Composers: Emil Assing Høyer, Lydbror
Martin Dirkov
Grading: Hannibal Lang, Bacon X
Online/VFX: Bjørn Munch, Cameo
Masters/delivery: Cameo
Equipment: Red Rental