– For h…., Sjanne, du suger pengene ud af mig, siger L’Easy-reklamefiguren Luffe til sin bedre halvdel i de kendte tv-reklamer fra selskabet.

Men nu er det L’Easy selv og ikke Luffe, der må til lommerne og betale en bøde på 600.000 kroner for vildledende markedsføring samt manglende og mangelfulde kreditoplysninger – dels i flere tilbudsaviser og dels på selskabets hjemmeside. Det oplyser Forbrugerombudsmanden, som i april politianmeldte L’Easy.

Sagen drejer sig om, at L’Easy i en række tilbudsaviser fra 2013 og på sin hjemmeside i oktober og november 2013 ikke oplyste tydeligt nok, at forbrugerne ud over kontantprisen på varen også skulle betale et gebyr for leveringen og installeringen. Ifølge L’Easy kunne forbrugerne undgå gebyret ved at afhente varen på et lager, men det fremgik ikke af markedsføringen.

Desuden reklamerede L’Easy i tilbudsaviserne og på nettet for, hvad det ville koste pr. måned at låne penge til at købe de viste varer. Men forbrugerne fik ikke alle de kreditoplysninger, som de ifølge loven har krav på. I tilbudsaviserne blev forbrugerne fx ikke oplyst om, hvilket beløb de lånte, og i nogle tilfælde var det samlede tilbagebetalingsbeløb angivet for lavt.

Ifølge markedsføringsloven skal den type oplysninger gives klart, tydeligt og stå på en fremtrædende måde i reklamen.

Og endelig vurderede Forbrugerombudsmanden, at L’Easy i oktober og november 2013 på forsiden af sin hjemmeside ikke gav forbrugerne tilstrækkelige kreditoplysninger i forbindelse med reklamer for forbrugslån på op til 50.000 kroner. Rentesatsen fremgik, men ikke de årlige omkostninger i procent, løbetid, ydelser, omkostninger og dermed det samlede beløb, der skulle betales tilbage.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe siger om sagen:

– Jeg oplever desværre, at kreditudbydere og kreditformidlere i stort omfang ikke giver forbrugerne tilstrækkelige kreditoplysninger, når der reklameres for lån. Det er grunden til, at jeg fortsat vil holde skarpt øje med området.