Bonnier Publications har aflyst en stor outdoor og dagbladskampagne af National Geographic efter, at portosagen har gjort det meget dyrere at distribuere blade, som både kommer i abonnement og løsslag.
– Derfor dropper vi løssalget, for det bliver simpelthen for dyrt for os. Vi dropper også den del af reklamekampagnen, som skulle markedsføre bladet overfor løssalgs kunder, siger Allan Strauss, der bliver den nordiske redaktør af National Geographic. Der var afsat et millionbeløb til annoncekampagnen, som altså ikke bliver til noget herhjemme, men kun i de andre nordiske lande.
Dermed bliver Danmark det eneste sted i verden, hvor man ikke i løsslag kan købe det prestigefyldte blad.
Allan Strauss understreger, at National Geographic Society i Washington overvejer at fjerne løssalget fra originaludgaven efter de nye regler.
MåSKE TV-REKLAME
Markedsføringen af National Geographic vil i stedet for annoncering primært bestå af tre satsninger. Direct mails med tilbud om abonnement, annoncer i Bonniers Kuponnyhederne og en fotoudstilling med billeder fra National Geographic, som vil komme til København og Stockholm. Derudover er Bonnier i gang med seriøse overvejelser om tv-spots på to kanaler.
I midten af maj går man i gang med at sælge annoncer til det første nummer, som kommer i september. Som noget specielt for National Geographic, er det stort set ikke muligt at købe andet end helsides- og dobbeltsides annoncer, bladet har nemlig en politik om, at man ikke må have redaktionel tekst sammen med annoncer.
Boks
BLAD MED HISTORIE
Enhver artikel i National Geographic er resultatet af et specielt – ofte flerårigt – samarbejde mellem fotograf, skribent og en stab af øvrige medarbejdere. Det er ikke unormalt, at fotografer og journalister kan være mere end et år om at lave én opgave. Det er også derfor at de 20-40 fotos til hver artikel ofte udvælges blandt 15.000 – 30.000 optagelser.
Ud over månedsmagasinet har National Geographic også en omfattende produktion af bøger, kort, tv-serier og interaktive programmer.
National Geographic Society er verdens største non profit-organisation, der støtter en lang række formål over hele verden. Siden begyndelsen i 1888 er der ydet en omfattende støtte til forskning, uddannelse og videnskab. Selskabet har støttet mere end 5000 formål fx. ekspeditioner. Første mand på Nordpolen, Robert E. Pearys ekspedition i 1909, var en af de første opdagesesrejser, der blev støttet af National Geographic Society, som også havde det legendariske flag med, da Apollo 11-astronauterne var på den første tur til Månen i 1969.