”Verdens strengeste regulering af digital markedsføring” kan være på vej i Storbritannien.

Det skriver The Guardian på baggrund af et lovforslag fra Downing Street, der går ud på at indføre et forbud mod reklamer for junk food, altså mad- og drikkevarer med et højt indhold af sukker, fedt eller salt, online.

Forslaget er sendt i høring i seks uger, og det mulige forbud skal ses som et led i bekæmpelsen af den overvægts- og fedme-krise, Storbritannien befinder sig i.

Ifølge den britiske regering, så bliver børn udsat for flere og flere junk food-reklamer online, skriver The Guardian.

Regeringen har estimeret, at britiske børn under 16 år i 2019 blev eksponeret for 15 milliarder junk food-reklamer online mod 700 millioner i 2017, og forslaget modtages med kyshånd af Fran Bernhardt, der står i spidsen for Children’s Food Campaign, en organisation, som kæmper for at forbedre sundhedstilstanden blandt britiske børn.

– Dette vil blive en verdensførende politik for at forbedre børns helbred, skriver hun i en kommentar til forslaget.

Fran Bernhardt fortsætter:

– Online reklamer har haft usund mad i hovedrollen alt for længe. De nuværende reguleringer er utilstrækkelige til at beskytte børn. Virksomheder, der reklamerer for sundere fødevarer, har intet at frygte.

Reklamebranchen raser

Hvis lovforslaget implementeres, vil forbuddet påvirke alt lige fra reklamer på Facebook, over betalte søgeresultater på Google og mobilannoncer, til reklamer på Twitter og Instagram, og det mulige reklameforbud mødes med stor skepsis af en samlet, britisk reklamebranche.

Brancheorganisationerne Advertising Association, ISBA, IPA og IAB giver i en fælles meddelelse udtryk for, at et sådant forbud kan gøre ”ubodelig skade”.

– Fedme bliver af såvel offentligheden som sundhedseksperter set som et komplekst problem, og som ét, der ikke er en enkel løsning på. Forslaget om fuldstændigt at forbyde online reklamer for visse føde- og drikkevarer er en alt for streng og uforholdsmæssig foranstaltning, der går langt ud over regeringens ønske om at beskytte børnene, skriver brancheorganisationerne.

De opfordrer den britiske regering til ikke at skade ”de mange job og store skatteindtægter”, branchen bidrager med, og i stedet indgå drøftelser med dem om at indføre ”løsninger, der beviseligt løser det problem, der adresseres, samt er tilpasset digitale medier og det 21. århundrede”.

– Hvis denne politik om et forbud gennemføres, vil det være et kæmpe slag mod britisk reklame i en tid, hvor branchen slås med følgerne af Covid-19. Denne rådslagning er kommet på et tidspunkt, hvor vi netop er gået ind i en ny lockdown-periode med al den øgede usikkerhed, dette skaber for enkeltpersoner og virksomheder landet over, skriver brancheorganisationerne i meddelelsen.