Det bliver Ib Borup der på Danmarks og egne vegne skal bedømme de 4-5000 reklamefilm på reklamefestivalen i Cannes 23.-28. juni.
Ib Borup har tidligere vist sit værd ved at hente to bronzeløver hjem for to film for Rådet for Større Færdselssikkerhed. Borup har desuden været formand for den danske EuroBest-priskomite, og han er tidligere formand for Creative Circle.
– Jeg er glad og stolt over at være blevet valgt til Cannes-juryen. Det er et ærefuldt hverv, som jeg altid har set op til. Nu håber jeg bare det bliver et godt år for Danmark, fortæller Ib Borup til Markedsføring.
Jurypræsident for hele festivalen, der omfatter en film- og en press & poster-jury, bliver svenskeren Bo Rönnberg.
Rönnberg har siden starten af 70’erne skabt sig et image som svensk reklames enfant terrible. 1983 startede han sit eget top-kreative bureau, der i 1991 blev indlemmet i McCann-Ericksons netværk. I løbet af årene har bureauet flere gange vundet titlen som Sveriges mest kreative reklamebureau. Blandt andet demonstrerede Rönnberg McCann det i Cannes i 1993, hvor bureauet fik høstet hele to guldløver hjem til Sverige.
UPOLITISK JURY
Ved næsten samtlige Cannes-festivaler i de senere år er juryerne blevet anklaget for at tage politiske hensyn, når der uddeles Grand Prix og løver. Det ene år har diskussionen stået om USA eller Europa er blevet favoriseret. Det andet år har man diskuteret det samme om de spansktalende lande overfor de engelsktalende.
Med en skandinavisk dommer kan Cannes-festivalen undgå denne debat i år (hvis Grand-Prixen da ikke havner i Skandinavien).
– Skandinavien er reklamepolitisk neutralt område hvad angår konflikten mellem de latinske og angelsaksiske lande. Jeg er sikker på, at en skandinavisk jurypræsident er med til at sikre en fair bedømmelse, og at juryen ikke hælder sig for meget i den ene eller den anden retning, fortæller Poul Møller fra Dansk Reklame Film, der er festivalens danske repræsentant.
Ib Borup er enig:
– Jeg har kun mødt Bo Rönnberg ganske kort, men han er én jeg sætter stor pris på. Han er kendt for at være både fair og dygtig, så hvis der tidligere virkelig har været tale om politiske afgørelser i Cannes-juryarbejdet, tror jeg det bliver lagt væk i år. Jeg er sikker på at kun de bedste ideer bliver præmieret, fortæller han.
14. marts er sidste frist for tilmelding af film og 21. marts er frist for press & poster-kategorien.
15. maj er sidste dato for tilmelding af festivaldeltagere. Der er samtidig godt nyt til de yngre reklamefolk. Poul Møller fortæller til Markedsføring, at Cannes-festivalen har besluttet at hæve sidste års upopulære 28-års aldersgrænse for Young Creatives til i år igen at være 30 år. Yderligere oplysninger om festivalen fås hos Lions 97 i London, på internetadressen www.adfestcannes.com eller hos Dansk Reklame Film.