Bureauet Eiffel vandt i november NENT Effektprisen ved årets Rambuk for casen ”James & June” for June by Danske Bank.

Vi har bedt Tobias Høgsberg, partner og CEO, Eiffel, sætte ord på året, der gik – og året, der kommer – ved at afslutte følgende sætninger:

Den bedste kampagne i 2020 var…. 

… svær at finde. Hvis jeg skal være ærlig, synes jeg måske at det har været et lidt magert kreativt år. Det er måske også set i lyset af at de forgangne år har været ret fantastiske set med danske briller. Hvis jeg skal nævne en international kampagne, der alligevel stak ud, er det Burger Kings ”Moldy Whopper”.

– Det er originalt, og de formår at skabe både PR og massive mængder af digitale samtaler om brandet. Af danske cases synes jeg stadig, at ”Closed for Maintenance” kampagnen for Visit Færøerne er virkelig godt skruet sammen. 

Årets største marketing-overraskelse var, da… 

… ud over Covid-19 må det være, da bølgerne fra Black Lives Matter-bevægelsen i USA rammer Danmark og virksomhedernes kommunikations- og marketingafdelinger.

– De skræmmende billeder blev pludselig noget, rigtig mange virksomheder også i Danmark selv valgte eller følte sig tvunget til at forholde sig til og have en mening om. Det var overraskende, men siger også meget om den tid, vi lever i. 

Årets mest opsigtsvækkende marketing-jobskifte var … 

 Jesper Jørgensens jobskifte fra Hjaltelin Stahl til MediaCom. Det faktum at MediaCom vælger at ansætte en, der aldrig tidligere har arbejdet på et mediebureau, som deres nye direktør, det er opsigtsvækkende.

– Det sender et klart signal om at MediaCom fremadrettet (også) skal leve af noget andet end klassiske medieindkøb. Det er på mange måder også kendetegnende for den kraftige omstrukturering vores branche stadig er i gang med. Det bliver spændende at følge MediaComs nye rejse, og jeg er sikker på at valget af Jesper bliver en succes. 

Efter pandemien ramte, er jeg begyndt at… 

 være langt mere til stede i nuet og holde fokus på det vi selv er herre over og kan kontrollere. 

I 2021 vil hele marketingbranchen tale om…

… brandaktivisme. Jeg tror, at virksomheder i endnu højere grad end tidligere kommer til at forholde sig aktivt til det samfund, vi lever i og de emner, som deres kunder og stakeholders går op i. Og her taler jeg ikke om følelsesladede purposefilm og et årligt regnbueflag på Instagram. Det bliver mere reel aktivisme og handling.

– Vi ser det blandt andet på klimafronten, hvor store virksomheder nu selv tager teten – i afmagt over politikernes manglende handling. Det, tror jeg, kommer til at fylde endnu mere fremadrettet.

– Og så ved man jo aldrig om den teknologiske udvikling pludselig sætter nye bevægelser i gang. Her kunne Google Voice Search godt gå hen og blive lidt af en game changer.