SXSW’17: I år er det chatbots og spectacles. Sidste år var det VR og beacons. Det er nemt at lade sig begejstre og rive med af de nye muligheder, teknologien byder på. Og det er fantastisk at blive blæst tilbage af den inspiration, man får på SXSW.
For selvfølgelig er man som brand og som brandrådgiver i dag nødt til at forholde sig til alle de muligheder, man har for at blive relevant og attraktiv for forbrugerne. Men det er vigtigere end nogensinde, at man netop forholder sig kritisk til de muligheder ud fra et brandperspektiv.
At navigere i kaos
Brands skal i dag navigere i det kaos, der helt konkret kommer til udtryk i de hundredevis af daglige sessions, som man hvileløst scroller igennem som deltager på SXSW.
Og som rådgiver for brands skal man ikke bare forstå det indhold, der er med til at fortælle dit brands historie. Men også distributionen, værktøjerne og identiteten.
Vi ved, at det ikke længere er nok bare at fortælle gode historier, når man skal bygge et brand. Man skal også vise dem og bevise dem.
Men alt for ofte lader man begejstringen og muligheden i en ny teknologi eller en ny platform tage styringen.
Og endnu oftere bliver de nye muligheder og platforme bare lagt til, uden at der er noget andet, der bliver trukket fra. Det betyder, at fokus og budget bliver smurt i et tyndere og mere skrabet lag år for år.
I takt med at nye afdelinger knopskyder hos bureauerne.
Strategi vigtigere end nogensinde
Strategisk fokus og styring er vigtigere end nogensinde. Jo flere muligheder, man har, jo strammere skal man styre sine indsatser.
Det er her, brandet kommer ind i billedet. Brandet skal sætte retningen for, hvilke platforme og aktiviteter, der skal i spil. Ikke teknologien og platformene. Og det bliver man bekræftet i på tværs af hovedtalerne på SXSW.
Som entreprenøren og provokatøren Gary Vaynerchuck sagde: “Companies should spend less time worrying about making VR experiences and more time building their brand”.
Another rapporterer for 4. år i træk fra SXSW konferencen i Austin, Texas.