1,3 millioner danskere er klar til at bruge deres indefrosne feriepenge på forbrug her og nu.

Det viser en ny analyse fra YouGov, gennemført for bureauet Havas Danmark, og det er gode nyheder for mange virksomheder.

Sådan lyder vurderingen fra Manja Stærk, Head of Consumer Insights and Analytics, Havas Danmark.

– Før corona-udbruddet så vi gennem længere tid et stigende fokus på at reducere forbruget af hensyn til klimaet. Men nu ser vi en klar tendens til at fastholde og måske øge forbruget for at holde gang i økonomien, siger hun og tilføjer:

– Så sidder man på marketingbudgetterne derude, så er det nu, man skal ud over stepperne.

Boligen højt på listen

Ifølge analysen er det ikke mindst hjemmet og boligen, der tiltrækker sig interesse:

Manja Stærk, Head of Consumer Insights and Analytics, Havas Danmark. Foto: PR.

Nye ting til hjemmet og istandsættelse af boligen er således noget af det, allerflest danskere vil bruge deres indefrosne feriepenge på.

– Vi har jo alle tilbragt mere tid i hjemmet, siden coronakrisen ramte Danmark, og det ser ud til at have givet os en masse idéer til boligen, siger Manja Stærk.

Hun tror på, at markedet kan forvente forbrugere, der hungrer efter at blive inspireret med nye idéer og muligheder:

– Så virksomheder, der arbejder inden for boligrelaterede kategorier, f.eks. køkken, møbler, gulve osv, bør nok overveje at komme på banen, hvis de vil have en bid af kagen.

Dagligvarerne skal især frem på banen

Men også shopping generelt, oplevelser og almindeligt forbrug til husholdning fylder på listen over ting, som danskerne vil bruge deres feriepenge på.

Hvad betyder det for annoncørerne i disse kategorier?

– At de i endnu højere grad end de boligrelaterede kategorier skal se at komme ud over marketing-stepperne.

Hvorfor i endnu højere grad?

– Fordi man som regel skal kæmpe mere for at komme top-of-mind end i boligkategorierne. Vi tænker typisk mere over det nye spisebord end over den bøf eller vin, vi så sætter på det nye spisebord, siger Manja Stærk.

Sats på synlighed

På rejsefronten ser det også ud til, at danskerne er ved at være klar igen.

Men her ligger der dog visse begrænsninger.

Artiklen fortsætter under illustrationen.

Analyse fra YouGov for Havas DK viser, at 1,3 million danskere er klar til forbrug igen. Foto: YouGov/Havas.

– Når der kun er ni procent, der vil bruge deres indefrosne feriepenge på ferie i udlandet, hænger det sammen med de aktuelle rejserestriktioner, siger hun og tilføjer:

– Men vi ser også, at en stigende andel af forbrugere forventer at holde ferie i udlandet i takt med, at vi kommer længere ind i 2021. 

Så hvad er budskabet til rejsebranchen?

– I forhold til udlandsrejser: Sørg for at forblive top of mind og brug ventetiden på at skabe et stærkt fundament for salg af rejser, når verden åbner igen. Forbrugerne vil gerne afsted, siger Manja Stærk og tilføjer:

– Og til de hjemlige oplevelsessteder, som kroer, badehoteller osv: Vær synlige. Danskerne er klar til weekend get aways.

Vil også spare op

Overordnet viser YouGovs analyse, at 54 procent af alle 18+ årige ”helt sikkert eller måske” vil vælge at få udbetalt deres indefrosne feriepenge.

Det svarer til omkring 2,5 million danskere. 

51 procent af de danskere, der planlægger at få udbetalt deres feriepenge, vil bruge dem på opsparing, afbetaling af gæld eller investering i aktier/obligationer.

52 procent vil bruge dem på forbrug her og nu.