En række bureauer i USA – heriblandt Young & Rubicam, Saatchi & Saatchi og
McCann-Erickson – har allieret sig med henblik på at beholde produktion af reklamefilm i USA og i særdeleshed i New York.
Baggrunden er, at reklamefilm-produktionen i en periode er sivet væk til oversøiske destinationer som New Zealand, Australien og Europa. Også Canada har nydt godt af trenden. På grund af sidste års strejker blandt bl.a. skuespillere har en række annoncører erfaret, at det er billigere at producere i disse lande – bl.a. fordi skuespillerne ikke skal have honorar for hver visning af en film. Men prisniveauet i USA er også steget generelt i de senere år.
Alliancen har ikke så mange midler at arbejde med og prøver derfor først og fremmest at få cheferne for produktions-selskaberne til at gøre produktionen i USA mere attraktiv. fin
Kilde: Wall Street Journal