Det er næppe overraskende, at to af verdens største fastfoodkæder kæmper indædt om opmærksomhed og kunder.

Burger King er lillebror, men naturligvis skal storebror drilles. Hvordan?

Valget er faldet på FN’s fredsdag den 21. september, hvor alle konfliktende parter på kloden anmodes om våbenhvile bare én dag. Som en begyndelse.

Derfor inviterede Burger King til et endags-samarbejde, en våbenhvile den 21. september, hvor medarbejdere i de to kæder skulle samarbejde i en pop-up store midtvejs mellem de to kæders hovedkvarter.

Burger King havde konstrueret tøj til medarbejderne, der var en sammensmeltning af kædernes logo-prægede beklædning, og burgeren, de serverede, hed naturligvis en McWhopper.

Men McDonald’s havde desværre ikke modet, humoren eller overskuddet til at gribe bolden i flugten, så kædens CEO svarede invitationen via Facebook:

Inspiration for a good cause… great idea.

We love the intention but think our two brands could do something bigger to make a difference.

We commit to raise awareness worldwide, perhaps you’ll join us in a meaningful global effort?

And every day, let’s acknowledge that between us there is simply a friendly business competition and certainly not the unequaled circumstances of the real pain and suffering of war.

We’ll be in touch.

-Steve, McDonald’s CEO

P.S. A simple phone call will do next time.

Det skal blive spændende at følge, om det påvirker omdømmet for de to kæder. McD ligger i bunden af skalaen i USA, med Burger næstnederst. Stort set alle andre fastfoodkæder ligger bedre.

Se Burger Kings invitation her.

Og McDonald’s svar her.