Miraklernes tid er tilsyneladende ikke forbi: Natten til torsdag blev flere hundrede hidtil ubesvarede spørgsmål fra kunder og fans på McDonald’s danske Facebook-side omsider besvaret.

Ikke af McDonald’s selv – men af Burger King – som i samarbejde med sit nye danske bureau, Uncle Grey, gerne ville give ærkerivalen ”en hjælpende hånd” med den digitale kundeservice.

De natlige aktiviteter var startskuddet til en ny kampagne, ”The Whopper Reply”.

Og som altid, når Burger King tiltrækker sig reklame-opmærksomhed, er der en strategisk mening med ”galskaben”. 

Om formålet med kampagnen – altså ud over at ”hjælpe konkurrenten med lidt kundeservice” – siger Daniel Schröder, Marketing Director, Burger King Danmark, til Markedsføring:

Daniel Schröder, Marketing Director, Burger King Danmark. Foto: PR.

– Præcis som alle vores andre kampagner, så skal også denne her skabe brand consideration – i dette konkrete tilfælde gennem en forbedret kundeoplevelse.

– Og så vil vi gerne drive ”Whopper Love” og styrke den positive opfattelse af flammegrillede burgere.

Har ventet på svar i flere år …

”The Whopper Reply” er udviklet i samarbejde med Burger Kings danske bureau siden foråret, Uncle Grey.

Og det var da også her, at omkring 20 medarbejdere natten mellem onsdag og torsdag sad og svarede på stribevis af hidtil ubesvarede spørgsmål på McDonald’s Facebook-side – med Burger King som afsender.

Hvert svar blev fulgt af en voucher på en gratis Whopper hos Burger King. Som plaster på såret over den lange ventetid, naturligvis …

Selve ideen opstod ifølge Lars Samuelsen, Creative Chairman, Uncle Grey, da det kreative team – undervejs i arbejdet med et oplæg til Burger King om digital kundeservice – opdagede en ting.

Artiklen fortsætter under billedet.

Eksempel på Burger Kings svar på et spørgsmål på McDonald's Facebook-side. Illustration: Burger King/Uncle Grey.

Nemlig, at fastfood-kategorien ”virkelig ikke er særlig god til at svare deres kunder på sociale medier”: 

– Faktisk viste det sig, at mange havde måttet vente på svar i flere år, siger han til Markedsføring og tilføjer:

– Og hvis man ligefrem har ventet i årevis på at få et svar, så har man da gjort sig endnu mere fortjent til en gratis Whopper.

" Præcis som alle vores andre kampagner, så skal også denne skabe brand consideration.
Daniel Schröder | Marketing Direktor | Burger King Danmark

Marketing-klassens frække dreng

At Burger King i mange år har haft en vis forkærlighed for at reklame-drille ærkerivalen McDonald’s, er ikke nogen hemmelighed.

Og nattens godmodige drillerier skriver sig da også fint ind i brandets image som ”marketing-klassens frække dreng”.

Senest sendte man en slet skjult hilsen til McDonald’s om tilsætningsstoffer med “The Mouldy Whopper”, der siden har gået sin award-sejrsgang over hele den corona-ramte og award-aflyste klode.

Lars Samuelsen, Creative Chairman, Uncle Grey. Foto: PR.

Og så husker de fleste sikkert ikke mindst ”The Whopper Detour” fra 2019.

Mobil-kampagnen, hvor brugere af Burger Kings app automatisk fik tilbud om rabat på en Whopper.

Hvis altså de befandt sig tæt på en … McDonald’s.  

Kampagnen ryddede stort set alle award-hylder i 2019 og vandt samme år flere Grand Prix i Cannes – herunder i kongekategorien Titanium. 

Dertil kom, at Burger King samme år blev kåret som ”Creative Brand of the Year” ved Cannes Lions, hvor man i det hele taget har en stærk historik:

Alene under den nuværende globale CMO, Fernando Machado, er det blevet til over 90 løver. På fire år.

Det er “on brand”

Og selv om også ”The Whopper Reply” som så mange tidligere Burger King-kampagner er skabt med humor og glimt i øjet, så er den ifølge Daniel Schröder fuldstændig ”on brand”:

– Det er den, fordi den tapper direkte ind i vores vision om at levere den bedst mulige kundeservice, siger han og tilføjer:

– Og ved på samme tid at være lidt selvironisk, sjov og engagerende.

Artiklen fortsætter under filmen.

Og spørger man hos Uncle Grey, så var Burger King-ledelsen i Danmark heller ikke i tvivl, da bureauet kom med projektet:

– ”The Whopper Reply” lever i naturlig forlængelse af den tonalitet og tilgang, der har kendetegnet mærkets kommunikation i årevis, så alle var enige om, at den skulle eksekveres, siger Lars Samuelsen.

" Man kan vel altid håbe på et ”tak for hjælpen, Burger King”.
Lars Samuelsen | Creative Chairman | Uncle Grey

Har I tænkt over hvilke reaktioner, der kunne komme fra McDonald’s?

– Man kan vel altid håbe på et ”tak for hjælpen, Burger King”, siger Lars Samuelsen og tilføjer:

– Men mindre kan da også gøre det. Og så glæder vi os selvfølgelig sammen med Burger King til, at en masse nye kunder skal ned og have en Whopper.

Og fra forbrugerne – ud over, at de sikkert gerne vil have en gratis burger?

– Nogle vil nok blive både glade og lidt overraskede over, at der endelig er nogen, der besvarer deres spørgsmål. Og forhåbentlig bliver de også glade for en stor flammegrillet Whopper.