– Jeg tror først, jeg kom i seng klokken ni i morges. 

Kommentaren bliver fulgt af et grin fra den bikiniklædte art director Petra Beglaubter. Hun er sammen med en gruppe venner fra Reklamelinjen denne lørdag kommet drivende til pool party i reklamebranchen. De fleste er klædt i farvestrålende shorts, badedragter eller bøllehatte, og tømmermændene sidder stadig tungt i kroppen hos de fleste.

Dagen før har Reklamelinjen også holdt fest i forbindelse med Cannes Lions Live, hvor de har forsøgt at trække lidt af stemningen fra det legendariske ”VM i Reklame”, Cannes Lions, til København. Festlighederne skulle i går være afsluttet klokken 12. Men stemningen var slet ikke til det, fortæller Per Holm Henriksen, leder af Reklamelinjen: 

– Da klokken slog 12, så spurgte bureauet Mano, hvor meget det ville koste at holde det kørende. 10.000 for en time, lød det. Så sagde de, at de ville betale for den time, hvis Reklamelinjen også betalte for en time mere. Så er det sgu lige meget, om nogle af naboerne bliver sure. Vi blev ved til klokken to. 

Egentlig havde Per Holm Henriksen lovet, at poolen til dagens fest lå på toppen af K.B. Hallen på Frederiksberg. Men den ligger bag klubhuset, ved siden af en række nydelige orange tennisbaner, og hvordan misforståelsen er opstået, er uklart. 

– Der var nogen, der havde fortalt mig, at det var på toppen af K.B. Hallen. Jeg ved ikke, hvorfor de har sagt det, siger Per Holm Henriksen, da jeg forsøger at grille ham om misforståelsen, som jeg også selv er kommet til at skrive på Markedsføring.dk – selvom ingen på kontoret troede på mig, når jeg fortalte om det. 

" Der var en fest hos et dansk bureau, som efter en årrække blev så vild, at de ikke måtte være i Cannes.
Peter Engholm, journalist.

Per Holm Henriksen er som en af de eneste klædt i lange bukser – sorte – og en løs, sort skjorte. Han har et par store solbriller over et snudeskaft, der kunne sidde på en erfaren bokser, og de skærmer et blik, hvor det godt kan anes, at festen trak ud dagen før.

– … men der måtte fandme godt komme nogle flere, fortsætter Per Holm Henriksen og spejder rundt.

Til arrangørerne, bureauet UItch Iscratch havde han stillet i udsigt, at der ville komme 200-300 mennesker. Lige nu er der godt og vel 30. Særligt hos de unge fra Reklamelinjen kribler det for at komme i det kølige vand, som er pyntet med oppustede enhjørninger og lyserøde flamingoer.

Netværk over alt 

Det er min første rigtige fest i reklamebranchen, og det er åbenbart så tydeligt, at en velmenende kvinde i caféen følte, hun var nødt til at spørge, om jeg egentlig var inviteret, før hun viste mig vej til poolen. 

Dagen forinden har jeg hørt fra en af branchens mere garvede journalister, Peter Engholm fra Bureaubiz, at særligt de danske fester ved Cannes Lions i mange år har været berygtede.

– Der var en fest hos et dansk bureau, som efter en årrække blev så vild, at de ikke måtte være i Cannes og måtte rykkes ud af byen, fortalte han.

Men Cannes Lions er meget mere end en fest. Det er en af reklamebranchens vigtigste netværksmuligheder, forklarer Kaare Grundtvig, en høj mand med mørkt hår, som leder Reklamelinjen sammen med Per Holm Henriksen.

" Vi brænder 230.000 kroner af for at få noget af Cannes til Danmark.
Kaare Grundtvig, leder på Reklamelinjen.

Han har glemt sine solbriller derhjemme og misser med øjnene i solen, imens vi taler. Fra en højtaler brager ”Call On Me” ud så højt, at jeg knap kan høre ham fortælle, at netværk er det allervigtigste i reklamebranchen.

– Vi er en meget lille og meget ung branche. Der er måske 4.000, der arbejder i den i Danmark. Det er ikke mange, så man kan ikke undgå at kende alle på kryds og tværs, siger han.

– Derfor er det også sindssygt vigtigt at kende folk. Så jeg vil råde dig til at gå til nogle af de mange fredagsbarer. Uncle Grey har én, der vist er åben for alle. Og Hjaltelin Stahl har også. Det var endnu mere udbredt i gamle dage, men de er der stadig, siger han, før han skynder sig hjem for at hente sine solbriller, så han kan have dem på til resten af festen.

”De sov i kosteskabe” 

Normalt er Cannes Lions en fuldstændig monstrøs begivenhed.  

Prisshowet er blevet holdt siden 50’erne på skift imellem Venedig og Cannes, indtil den i 80’erne lagde endeligt til kaj ved den franske solkyst. 

Her samles 15.000 branchefolk fra over 90 lande til et arrangement, hvor der uddeles et væld af priser. Der blev i år uddelt 35 af de fineste Grand Prix-priser – og i alt blev der uddelt flere hundrede bronze, sølv, guld og Grand Prix-statuetter over fem dages prisshow. 

Det plejer at være den helt store afslutning for de studerende på Reklamelinjen. Men for andet år i træk må de gå glip af festivallen, fordi den på grund af coronakrisen udelukkende afholdes digitalt.

Det kan koste de studerende det altafgørende netværk, som Cannes skal give dem. Derfor har Reklamelinjen forsøgt at trække noget af glimmeren og ekstravagancen til Danmark i år med næsten en uges oplæg, events, fester og fri bar.

" De sov i kosteskabe, oven på hinanden og alle steder. Det var en kæmpe succes.
Per Holm Henriksen, leder på Reklamelinjen.

– Vi brænder 230.000 kroner af for at få noget af Cannes til Danmark. Første år vi havde Reklamelinjen, fortalte Per og jeg på sidstedagen vores studerende, at vi skulle derned. Så gik der kun få minutter, og så stod de også og købte flybilletter, siger Kaare Grundtvig. 

– Så endte hele holdet med at bo i den lille lejlighed, vi havde lejet. De sov i kosteskabe, oven på hinanden og alle steder. Det var en kæmpe succes. Der er nogle faglige ting på Cannes, men mest af alt det er en massiv fest, hvor de store chefer har en roséskid på. Det er det perfekte sted at bygge et netværk op.

Flamingoernes fortryllelse 

Da klokken er lidt over 15, kan jeg ikke dy mig længere og må selv hoppe i vandet. Jeg er langt fra den eneste. En stor flok fra Reklamelinjen har grebet en stak af dagens gratis fadøl og flyder rundt på flamingoerne og enhjørningerne.

Deres hold er blevet færdigt på skolen ugen før, og de har knap kunnet være i deres egne kroppe af lyst til at komme ud og feste.

Da de begyndte i starten af sidste år, kunne de ikke møde hinanden på grund af corona. På førstedagen blev én elev testet positiv, og siden er de nærmest udelukkende blevet undervist digitalt. 

– Du kan mærke på folk, at de har cravet at komme ud, siger Christian Gundtoft, der netop er blevet færdig på Reklamelinjen. 

– Det er selvfølgelig sat fint op med zoom-undervisning. Men det er bare ikke lige så inspirerende som at komme ud i virkeligheden og møde folk. Eller at se sine kammerater på skolen. Det meste af vores arbejde er også gruppearbejde, og det er bare ikke det samme digitalt, siger han. 

Også Petra Beglaubter har oplevet det som en frustration, at corona har gjort livet som studerende på Reklamelinjen mere besværligt. Hun blev færdig året før, men gik også glip af Cannes på grund af corona. 

– Det har fandeme været hårdt, siger hun. 

– Men det er også derfor, jeg har været med i den task force, der har arrangeret Cannes Lions Live i København i år. Jeg kan godt lide at komme ud og snakke med folk, og at der er gang i den. Det er lige mig. 

Direktøren fra UItch Iscratch Jacob Salling har smidt sin landsholdstrøje og er hoppet i vandet. Det er hans bureau, der normalt holder det berømte danske poolparty i bjergene i Cannes. Det har de gjort siden 2007 – og i mange år med flamingoer i centrum, fordi ”det gør det til en kæmpe begivenhed på Instagram,” siger Jacob Salling.

– Det ser bare fedt ud, siger han. 

Den første gang bureauet slog dørene op for festen, væltede det ikke ligefrem ind med folk. 

– Vi købte nogle kasser champagne, og der kom da nogen. Men det er blevet et stort tilløbsstykke nu, hvor nogle kommer og hænger ud hele dagen, og andre måske bare stikker hovedet ind forbi kort undervejs. Der kommer måske 300-400 mennesker, siger han.

EM-sejr på Cannes 

Sent på eftermiddagen har en flok unge fodboldspillere fra FCK overtaget poolen, imens reklameflokken har kastet sig over grillpølserne, og ølfustagerne er begyndt at reparere gårsdagens strabadser. 

Oliver Samuelsens ansigt er gemt bag en bøllehat og solbriller. Dagen før vandt han Carlsbergs ungdomskonkurrence Beers for Ideas, som vi også har skrevet om på Markedsføring. 

– Det var da en meget sjov pris at vinde, siger han, og fortæller at flere har skrevet til ham bagefter.

– Nogle har endda spurgt, om jeg ville sende dem mit portfolio. Det er altså alligevel ret vildt, hvor meget branchen går op i sådan noget, siger han og ryster lettere overrasket på hovedet.

Efter klokken 16 begynder der at være rastløshed og opbrud i festen. Mange prøver at kortlægge, hvor de skal hen for at se landskamp om lidt. Kaare Grundtvig skal se den på storskærmen på Kajakbar.

En af de største Cannes-oplevelser, han har haft, var i 1992. Da så de danske reklamefolk Danmark vinde EM i en uendelig sommer, og alle undtagen tyskerne holdt med de danske roligans.

– Det er nok det vildeste, jeg har prøvet på Cannes. Udover dengang, hvor vi forvildede os ud på en motorvej på scooter, og én af pigerne troede, hun kunne nå at smutte under boomen, men kørte direkte ind i den og måtte på hospitalet. Det var noget rod, siger han, før det går op for ham, at han må se at haste videre, hvis han skal have en god plads til landskampen.

Resten af festen er også ved at pakke strandtaskerne sammen, imens de sidste fadøl bliver skænket i baren. Stemningen er tydelig: Folk skal ikke hjem. De skal videre. Og det kan godt være, festen ikke blev lige så storslået som Cannes. Men det var den flamingofest, de studerende trængte til.