Forleden aften var der bingo i NOHO – et af Kødbyens café/cocktailbar-insteder…Ja, bingo. For hvor Brooklyn Brewery dukker op, kan alt ske. 

Det amerikanske mikrobryggeri har i flere år, og med stor succes, afholdt og støttet events verden rundt inden for mad, kultur og underholdning. Og det er dette koncept, der i denne uge dukker op i København i form af en række ganske specielle gastronomi-, fest- og ikke mindst øl-events rundt om i byen.

Bag konceptet ”Brooklyn Week” og festlighederne står Carlsberg Danmark, der distribuerer Brooklyn-øllet i Norden, Canada, Frankrig og en række andre lande, reklamebureauet W20 – og naturligvis ikke mindst Brooklyn Brewery selv: Et New York’er-bryggeri med en ganske speciel historie. Den vender vi tilbage til.

Jonas Bjarkow, der er ansvarlig for Brooklyn Brewery hos Carlsberg, fortæller, at man har valgt den rene oplevelsesbaserede marketing-strategi af flere grunde:

– Folkene bag bryggeriet har selv en særlig måde at gøre tingene på. De vægter det lokale og de nære relationer til mennesker højt, og det vil vi gerne afspejle i vores kommunikation. Desuden har konceptet med masser af oplevelser inden for kultur, mad, comedy osv, haft stor succes i andre byer, herunder London, Boston og også Stockholm, så vi ville gerne introducere det i København også, siger han.

En anti-annonce strategi

Anders Buchmann, der er direktør hos reklamebureauet W20 uddyber:

– Med Brooklyn Brewery har vi meget stærke kort på hånden, idet det er en øl, der både kan trumfe på brand og på bryg. Derfor har vi lagt en anti-annonce strategi for Brooklyn Brewery, hvor vi via en række stærke partnerskaber kan etablere øllen relevant, troværdigt og oplevelsesbaseret for derigennem at blive en integreret del af målgruppen liv nu – og på sigt.

Blandt arrangementerne ved The Brooklyn Week i København kan nævnes den omtalte fusion af bingo og hemmelige kælderlokaler hos NoHo, hvor bl.a. pigerne fra løbeklubben NBRO sørgede for at holde orden i sagerne.

I dag følges op med Early Thirsty Thursday og Midnight in Brooklyn på Bar Next Door og senere på ugen med Papercut Issues Party på Halmtorvet.

Det lyder meget københavner-agtigt?

– Jo, men selve denne Brooklyn Week er jo også i København, men vi vil naturligvis gerne ramme andre end københavnere, så der kommer også arrangementer uden for hovedstaden. Men vi vil stadig lægge fokus på lidt mere urbane områder – og målgruppen er også de unge forbrugere, siger Jonas Bjarkow.

Øge kendskabet

Det kan måske lyde meget nicheagtigt, og det er det da også, lyder det fra Jonas Bjarkow, men man skal ikke tage fejl: Det handler selvfølgelig om at udbrede og øge kendskabet til Brooklyn Brewery.

– Carlsberg Danmark har helt tilbage fra omkring 2003 – i starten via det daværende Carlsberg-datterselskab House of Beer – stået for distributionen af Brooklyn Brewery, men det er først i de senere år, vi for alvor har sat aktiviteter i gang på nordisk plan. Bl.a. etablerede vi sidste år et joint venture-bryggeri, Nya Carnegie, i Stockholm, og der er endnu et på vej i Norge, så det er klart, at tiltaget handler om at skabe kendskab – og det er det vi håber på, vores events kan gøre, siger Jonas Bjarkow.

– Kendskabet skal, tilføjer han, gerne øges ved at man skaber en ambassadør-effekt hos de mennesker, der deltager – og hos de venues, hvor arrangementerne holdes. Det er jo vores ontrade-partnere, og det er via dem, vi gerne vil ud og tale med københavnerne.

Diplomat-øl…

Men tilbage til Brooklyn Brewery, for øllet har faktisk en ganske spændende historie:

Bryggeriet blev etableret i 1988 af den amerikanske journalist Steve Hindy. Han havde i en årrække været udstationeret som krigskorrespondent i Mellemøsten for det amerikanske nyhedsbureau AP (Associated Press).

I disse år blev han gode venner med en række diplomater, bl.a. i Saudi Arabien, hvor man som bekendt ikke må drikke alkohol. Ikke desto mindre dyrkede en del af hans venner lystigt hjemmebryggeriets ædle kunst, og de indviede gerne Steve Hindy i deres håndværk.

Efter et voldsomt morter-angreb på hans hotel i Beirut i 1984, rejste Steve Hindy imidlertid tilbage til New York, hvor han blev udenrigsredaktør hos Newsday.

Imidlertid havde han også taget interessen for hjemmebryggeriet med sig fra Mellemøsten, så han gav sig til at brygge sin egen øl.

Siden involverede han sin underbo, bankmanden Tom Potter, og sammen etablerede de to Brooklyn Brewery.

Og kontakten til Carlsberg?

– Ja, den kom i 2003, da Brooklyn Brewerys efterhånden meget berømte brygmester, Garrett Oliver, blev tildelt Carlsbergs ”Semper Ardens Prisen” i 2003. Siden har vi arbejdet sammen.

Mød Brooklyn Brewery – og bl.a. Garrett Oliver og Steve Hindy – her.