Carlsberg har valgt ikke at have et fast webbureau til at løse deres opgaver på nettet, et job, som tidligere er blevet varetaget af Tribal DDB. I efteråret begyndte Carlsberg International overvejelserne om at undersøge webbureaubranchen og sendte derfor opgaven ud i en pitch, hvor mange af de store danske webbureauer deltog.

I afslutningen af konkurrencen var der kun tre bureauer tilbage bl.a. Tribal DDB.

Resultatet var alligevel, at Carlsberg valgte at køre en fremtidig netstrategi uden fast webbureau, men at finde ekspertleverandører fra opgave til opgave.

– Vi føler ikke, at de samlede udfordringer kan dækkes af et enkelt webbureau. Kompleksiteten blandt webløsningerne er stigende og derfor er det er en god ide at vælge et fast webbureau til at påtage sig opgaven, selvom vi så mange gode og kreative løsninger på frontend, siger Niels Boe Sørensen, international marketingchef for New Media hos Carlsberg. Ideen om at lade flere webbureauer dele opgaven mener han heller ikke er en god løsning.

– Jeg har ikke gode erfaringer med at lade kreative samarbejde. Det svarer til at sætte Brøndby og FCK på samme hold, siger han.



WEBBRANCHENS PROBLEM

I stedet for et fast webbureau har Carlsberg valgt at lave en aftale med det strategiske konsulentbureau Future Lab, som er delvist ejet af Grey. Bureauet skal dog ikke udforme de kreative løsninger, men alene rådgive Carlsberg om hvilke leverandører, der kan løfte de enkelte opgaver.

– De skal stå for det strategiske og en slags certificering af de leverandører vi vil anvende, siger Niels Boe, der synes, at webbureaubranchen generelt har et problem ved ikke at priotere, hvad de egentlig er gode til og hvad deres fokus skal være.

– Jeg føler ikke, at man helt præcist kan svare på, hvad et webbureau er for en størrelse. Er man fx. en slags reklamebureau? Der er ikke noget, som de er decideret bedst til. De er gode til lidt af hvert. Webbureauerne producerer stadigvæk en masse gode løsninger, men de skal nok passe på med blot at fremstille et organisatorisk spejlbillede af, hvordan reklamebureauerne var struktureret for ti år siden, hvor alt partout skulle laves inhouse, siger han.

Den næste store opgave for Carlsberg er et redesign af den eksisterende hjemmeside og et marketing-extranet til inspiration og fælles kommunikationsudveksling mellem Carlsbergs mange lokale markeder. Desuden skal der laves en e-handelsbutik og i det hele taget skal der konstant udvikles nye kampagner med nettet som knudepunkt.