Opdateret med kommentar fra Hummel: Sponsor-debatten i forbindelse med VM-slutrunden i Qatar i 2022 ruller lige nu hurtigere end bolden på fodboldbanen.
Men hos Carlsberg åbner Christian Wulff Søndergaard, Vice President, Global Corporate Affairs, nu posen en smule.
Han siger således til Markedsføring, at man løbende er ”i dialog med DBU om situationen.”
– Vi har været partnere med landsholdet og DBU i 43 år, og det er et samarbejde, vi er rigtig glade for, skriver han i en mail og tilføjer:
– Vi sponserer holdet og ikke slutrunderne. Lige nu er vores fokus på at støtte landsholdet til EM på hjemmebane her til sommer.
”Sponsormøde” eller ej?
Debatten om sponsorernes ageren i forbindelse med ruller, efter at Weekendavisen torsdag aften offentliggjorde en opsigtsvækkende artikel.
Avisen havde således ”erfaret”, at Arbejdernes Landsbank, skulle have ”anmodet om en øjeblikkelig opsigelse af parternes fælles millionaftale.”
Først ville hverken DBU eller Arbejdernes Landsbank dog bekræfte avisens oplysninger.
Men fredag formiddag kom det via DR frem, at Arbejdernes Landsbank nu rent faktisk vil droppe sponsoratet.
Dog ikke på grund af Qatar, men på grund af den såkaldte “kviklånsstrid”, som har forhindret banken i at optræde på trøjerne i de seneste tre kampe.
“Tager beslutning til efterretning”
Ifølge Christian Wulff Søndergaard giver den nye udvikling i sagen ikke anledning til yderligere kommentarer:
– Vi tager bankens beslutning til efterretning og noterer os, at det er på baggrund af kviklånssagen, men ellers har vi ikke yderligere kommentarer, siger han til Markedsføring kort efter, at Arbejdernes Landsbank bekræftede sponsor-stoppet.
Vi har bedt om en kommentar fra de to øvrige storsponsorer, Hummel og Stark.
Fra Hummel skriver Morten Lund, Marketing Manager, Sport & Global Sponsorships, i en mail:
– Vi tager naturligvis situationen vedrørende Qatar meget alvorligt og følger udviklingen nøje. Vi er i løbende dialog med alle relevante parter, herunder DBU, som vi forventer at fortsætte vores gode samarbejde med.
Stark er endnu ikke vendt tilbage.
Markedsføring arbejder desuden på at få en kommentar fra DBU’s hovedpartner på betting, Danske Spils Oddset.