Outdoor plakater, der er hængt op i Københavns området med ordlyden “Kære FCK – I jagter mesterskabet, vi går efter køleskabet. Pøj pøj med sæsonen, vi ses i Parken på søndag. Carlsberg” – har skabt kult i FCK-kredse.
Plakaterne der er udarbejdet af Halby & Kaag for Carlsberg, blev hængt op i mandags den 5. marts, som støtte til FCK inden sæsonen starter igen på søndag, hvor plakaterne bliver taget ned igen.
Ifølge kontaktchef Pernille Simmelkjær fra Halby & Kaag, er FCK fans over hele København helt vilde efter at få fingre i plakaterne, og fansene holder bl.a. hinanden orienteret via chatrooms, om hvor man kan finde plakaterne.
– Det er en virkelig sjov case, vi havde slet ikke regnet med, at plakaterne ville blive kult. Vi er faktisk ret nervøse for at fansene vil hive plakaterne ned og tage dem med hjem, hvilket rigtigt mange af dem allerede har “truet” med, smiler hun.
– Det, som går godt, er, at vi har en målgruppe, der deler et stort engagement. Og rammer du lige i plet – får du denne stærke effekt. Det er netop essensen ved at bruge sponsorater vi ser her. Plakaten giver indhold i et sponsorat – og er en fin måde at skabe sympati mellem fans og sponsor. Man linker sit produkt til sponsoratet på en forståelig måde og i et sprog, som fansene forstår.
Plakaterne bliver som sagt taget ned igen på søndag, og derefter vil de blive lagt ud i butikkerne, hvor interesserede kan få fingre i dem – Og der står p.t. allerede 800 fans i kø til en plakat.

pia