I år fylder Carlsbergfondet 140 år, og startskuddet til fejringen lyder i dag, når ølkendere og VIP’er fra ind- og udland strømmer til bryggeriets lokaler i Valby.

De kommer for at være deltage i en ”jomfrusmagning” i forbindelse med The Rebrew Project af forfaderen til mange af de pilsner-øl, der i dag drikkes rundt omkring på kloden.

Det er lykkes at genskabe den nye, gamle øl ved hjælp af gær fundet i en 133 år gammel flaske øl, der i al den tid har samlet støv i Carlsbergs kælder.

Den omtalte gær udviklede Carlsberg Laboratoriet i 1883.

Indtil da var det at brygge øl en ret uforudsigelig affære, der ofte resulterede i udrikkeligt øl på grund af ”øl-syge”, men det forsvandt med den nye gær (saccharomyces Carlsbergensis), som Carlsberg i øvrigt gratis stillede til rådighed for andre bryggerier verden over og benyttes den dag i dag.

– Uden gæren ville vi slet ikke have den slags øl, som nu udgør 90 procent af verdensmarkedet, siger den britiske ølhistoriker Martyn Cornell.

Det må være sød musik i Carlsbergs ører, der netop ser Carlsbergfondet og Carlsberg Laboratoriet som en væsentligt faktor i måden at kommunikere Carlsberg-øllen på.

Ikke mindst i takt med, at kvalitet bliver en stadig væsentligere “slagmark” for premium brands på den globale øl-scene.

CP+B Copenhagen er kreativt bureau på The Rebrew Project, og bureauet står også for PR globalt sammen med Be On. I Danmark håndteres PR af Mikkel Mo.

Warner Bros. har produceret filmen herunder, som Thomas Busch har produceret og Jesper Ærø instrueret.

Jomfrusmagningen håndteres af We/Do Agency og Jonas Hartz.